Kannattiko kiertää Golden Circle eli Kultainen kierros?

Eurooppa, Lapsiperhe matkustaa
September 1, 2017

Vihdoinkin allekirjoittaneella on jälleen aikaa (valitettavasti näin sairasloman kunniaksi) tarttua näihin Islannin-reissun postauksiin asian ansaitsemalla tavalla! Pahoittelut kaikille teille, jotka olette juttuja odotelleet tyyliin koko kesän. Meillä on ollut melkoinen kiire vastahankitun uuden kodin remontoinnissa, ja lisäksi olemme molemmat käyneet töissä kesän ja hoitaneet lapsen itse, joten aikaa bloggailuun ei ole oikein jäänyt. Mutta tästä eteenpäin, näin virallisestikin alkaneen syksyn kunniaksi, maltan jälleen istahtaa läppärin ääreen blogiasioissa.

Ennen toukokuista Islannin-matkaa meitä mietitytti kovasti, kannattaako meidän käyttää yksi kokonainen päivä matkaviikostamme paljon puhutun, turistimassojen kansoittaman Kultaisen kierroksen kiertämiseen. Vaihtoehtoina oli kiertää Golden Circle joko siis ensimmäisenä tai viimeisenä reissupäivänä, tai sitten jättää kokonaan väliin. Islannin asiantuntijoita Satua ja Maaritia pommitettuani tulimme lopulta siihen tulokseen, että ehdimme kyllä kiertää GC:n, ja päätimme hoitaa sen heti niin sanotusti alta pois. Joku tänne blogiinkin kommentoi, että se kannattanee ehkä sijoittaa reissun alkuun, koska lopussa se voisi olla vähän “blaah”, kun on jo kiertänyt koko saaren ja nähnyt viikon aikana toinen toistaan järisyttävämpiä maisemia.

(Huom. Postauksen lopusta löytyy kartta koko ekan reissupäivän ajetusta reitistä!)

Golden Circle – suihkuavia kuumia lähteitä, kuumaisemia ja jättivesiputous

Vaikka toukokuu ei ollut vielä edes sitä kuuminta (varsinkaan sanan lämpimässä merkityksessä, heh heh) sesonkiaikaa Islannissa, oli Kultaisella kierroksella ihan kiitettävästi ihmisiä liikenteessä. Ihmismäärä näkyi lähinnä parkki- ja taukopaikoilla. Vessoihin ja ravintoloiden kassoille sai poikkeuksetta jonottaa, mutta onneksi asiakaspalvelijat olivat selvästi tottuneet isojen massojen käsittelyyn.

Aamulentomme jälkeen kävimme hakemassa vuokra-auton lentokentältä ja ajoimme ensitöiksemme Reykjavíkiin, missä palloilimme muutaman tunnin. Syötiin lounas, käytiin kahvilla ja kaupassa, leikittiin puistossa ja ihmeteltiin Hallgrímskirkjaa eli Reykjavíkin keskustassa sijaitsevaa uniikkia kirkkoa – joka on muuten 74,5 metrin korkeudessaan koko Islannin korkein rakennus.

Ehkä yhden aikoihin päivällä jatkoimme matkaa kohti itse Kultaista kierrosta suunnaten ensin kohti Islannin historiallista parlamenttipaikkaa eli Þingvellirin kansallispuistoa, joka on myös Unescon maailmanperintökohde. Aurinko porotti kirkkaan siniseltä taivaalta ja olo oli aika epäuskoinen ulkolämpötilan huidellessa noin 15 asteessa.

Karautimme valtavalle parkkipaikalle päästäksemme tutkimaan Þingvelliria tarkemmin. Auto piti jättää kauimmaiselle osalle parkkipaikkaa, sillä se oli niin täynnä. Vinkkinä muuten, että näillä P-paikoilla ei kannata säästää parkkimaksun maksamisessa – sakko napsahtaa nimittäin hyvin helposti, vaikka yrittäisi jopa välttää maksun maksamista parkkeeraamalla virallisen P-alueen ulkopuolelle. Kaikki autot, joiden tuulilasin takaa ei löytynyt pysäköintilipuketta, käytiin laputtamassa säännöllisin väliajoin. Itse pysäköintimaksu hoitui kätevästi luottokortilla automaattiin, josta sai tulostettua pysäköintilipukkeen.

Kiersimme lyhyen kävelyreitin Þingvellirilla ja kävimme kadehtimassa, kun ryhmä sukeltajia lähti sukeltamaan kristallinkirkkaaseen veteen Silfran repeämään Euraasian ja Pohjois-Amerikan mannerlaattojen väliin. Þingvallavatnin vesi oli paitsi kirkasta, myös jäätävän kylmää – niin kylmää ettei siellä elä edes kaloja. Pikkuisen olisi sukellushammasta kolottanut, mutta eipä meillä nyt tällä reissulla ollut mahdollisuutta moiseen. Hienoa oli joka tapauksessa nähdä tuo mannerlaattojen välinen repeämä.

Muuten Þingvellir jäi osaltamme aika pintaraapaisuksi, mutta se oli vähän tiedossa. Meidän piti nimittäin jo lähteä jatkamaan eteenpäin, jotta majapaikkaan saapuminen ei menisi aivan yömyöhälle. Siispä perus näköalapaikat kierrettyämme jatkoimme matkaa kohti kuumaa vettä suihkivia Strokkuria ja Geysiria, joita itse odotin eniten koko kierrokselta niitä kun emme näkisi missään muualla Islannissa.

Geysir on tällä hetkellä epäaktiivinen, mutta Strokkur syöksi sisuksistaan tulikuumaa vettä monenkymmenen metrin korkeudelle suhteellisin säännöllisin väliajoin. Tuo näkymä oli kyllä ajon ja odotuksen arvoinen! Vesi suihkusi maankuoresta niin valtavalla voimalla ja joka kerta niin yllättäen, että ei sitä voinut kuin ihmetellä. Poikakin tuijotti näkymää haltioituneena isänsä selästä turvallisesti kantoreppuun kahlittuna. Vapaaksi tuota vilkasliikkeistä taaperoa ei olisi voinut missään nimessä laskea tuolla, joten Tulan kantoreppu oli kyllä jälleen aivan korvaamaton matkavaruste. (Emme muuten ottaneet ollenkaan rattaita mukaan tälle reissulle, eikä niitä kyllä kertaakaan edes kaivattu!)

Strokkurilta eteenpäin jatkettaessa tietyö ja soratie hidastivat etenemistä hetkellisesti, mutta muuten tie oli kyllä hyväkuntoista koko ajamamme pätkän ajan. Jos siis joku tätä miettii, niin pelkkää Kultaista kierrosta varten ei tarvitse vuokrata nelivetoautoa, mikäli muuten meinaa pysytellä pää- eli ykköstiellä Islannissa.

Viimeisenä päivän pääkohteenamme oli Gullfossin valtava vesiputous. Pelipaikoille oli lyhyt kävelymatka autolta (niin kuin kaikissa muissakin Kultaisen kierroksen pääkohteissa, mikä vain vahvisti käsitystä siitä, että tämä on kyllä erinäppärä yhden päivän turistisuorite!) ja kohina kuului kauas.

Olin toki nähnyt Gullfossista kuvia etukäteen, mutta putouksen mittakaava pääsi paikan päällä yllättämään. Vaikka vesiputouksia on tullut tässä reissuelämän aikana nähtyä varmaan kymmeniä, oli tämä kokonsa puolesta varmasti suurin tähän mennessä näkemistämme, eikä sen valtava koko pääse oikeuksiinsa näissäkään kuvissa. Putouksen ympärillä leijuvat vesipisarat ja aurinko muodostivat kauniin satenkaaren kruunatakseen koko komeuden.

Pikkureissaria ei vesiputous sen sijaan paljon kiinnostellut. Paljon mielenkiintoisempaa hänen mielestään olisi ollut sulloa nyrkit täyteen kiviä ja istahtaa sitten jonnekin piiloon, pois äidin ja isän valvovan katseen alta, syömään pikkukiviä. Voinette arvata, onnistuiko tämä viekas yritys kovasta effortista huolimatta…

Ajelimme Gulfossin jälkeen samaa reittiä takaisin, sillä olimme varanneet majapaikan ekaksi yöksi Akranesin pikkukaupungista lähteäksemme siitä sitten näppärästi länsirannikkoa pitkin kohti pohjoista. Emme siis virallisesti kiertäneet Kultaista kierrosta, mutta näimme kuitenkin kaikki sen päänähtävyydet tällä reittivalinnalla, ja saimme sen siten mahdutettua hyvin matkaohjelmaan. Hyvä ratkaisu, vielä näin jälkeenpäinkin ajateltuna!

Ekan päivän aikana ajokilometrejä kertyi n. 300. Kultainen kierros tuli nähtyä lähestulkoon kokonaisuudessaan, ja tuon päivän ihmeiden jäljiltä tuumailimme jo aivan fiiliksissä, että jos tämä tästä vaan paranee, niin voihan veljet, mitä maisemia meillä olisi vielä edessämme! Emmekä olisi voineet enemmän oikeassa olla…

Alla vielä zoomailtava kartta päivä reitistä.

Lisää tipsejä Kultaisen kierroksen kiertämiseen kannattaa lukaista vaikkapa täältä Tripsterin sivulta!

Lue myös:

Suuri budjettipostaus: mitä maksoi viikon roadtrip Islannissa?

You Might Also Like

18 Comments

• Reply Laura - Urbaani viidakkoseikkailijatar September 2, 2017 at 09:35

Vaikka kaunein ja sielukkain Islanti on siellä, missä turistibussit eivät kulje, minne ei vie päällystetty tie ja missä ei tarvitse jonottaa, Golden Circle on helppo tapa nähdä tärkeä palanen Islantia. Esimerkiksi Gulfoss on upea, mutta lähes yhtä upeita ja koskemattomia putouksia löytyy Islannin uumenista, off the beaten path. Kiitos, kun veit mut muistoissa takaisin sadunomaiseen Islantiin!

• Reply Laura September 2, 2017 at 09:55

Olet kaimaseni täysin oikeassa! Suurimmat elämykset mekin koimme loppujen lopuksi jossain muualla, mutta kyllä tämä oli ehdottomasti käymisen arvoinen kierros ja hyvä startti lomalle ^_^ Islanti on <3

• Reply Anna-Katri / Adalmina's Adventures September 3, 2017 at 11:56

Itselläni on mielessä matka Kanadaan ja tuolle reissulle haaveilen stop-overia Islannissa. Yössä-parissa ei varmastikaan ehdi nähdä kuin pintaraapaisun saaresta joten tämä Golden Circle voisi olla varteenotettava vahtoehto luonnonihmeiden pikakelaukseen. 🙂

• Reply Suunnaton-matkablogi September 4, 2017 at 07:44

Olipa kiva lukea katsaus Golden Circlestä! Me vietettiin tänä kesänä päivän mittainen stopover Islannissa ja päädyttiin GV:n sijasta kiertämään etelärannikkoa (hieno sekin!). Joskus vielä tehdään pidempikin matka Islantiin, joten jään odottamaan seuraavia postauksia 🙂
    Huimaa, miten läheltä Stokkuria pääsee ihailemaan. Vertasin sitä heti Yellowstonen Old Faitfuliin, jonka katsomot on rakennettu hyvinkin kauas geysiristä.

• Reply Aissa September 5, 2017 at 03:22

Me rakastuttiin myös Islantiin ja kova mietintä päällä, milloin sinne menisi uudestaan. Me käytiin myös sukeltamassa Silfra, oli aivan jäätävän kylmää vaikka kuivapuvuilla mentiin mutta olihan se sen arvoista!

• Reply Hanneli /duunireissaaja September 5, 2017 at 21:55

Ei meitäkään todellakaan kaduta, että viiden päivän reissusta yksi käytettiin tähän kierrokseen, me tosin lisättiin siihen vielä Secret Lagoonin käynti. Mä suosittelisin myös tekemään tuon kierroksen heti alkuun, sillä siitä ne kokemukset vain paranevat.

• Reply Katariina/Maisemajahdissa September 5, 2017 at 22:37

Myös minä olen sitä mieltä, että Golden Circle on ihan hyvä vaihtoehto etenkin silloin kun aikaa Islannissa on rajallisesti. Ainakin minun osalta se jopa ylitti odotukset, ja turistimassat olivat itse asiassa vähäisempiä kuin olin pahimmissa kuvitelmissani luullut.

• Reply Anna | Muuttolintu.com September 6, 2017 at 02:13

Turistirysät tekee yleensä mieli karttaa kaukaa, en viihdy väkijoukoissa ollenkaan. Mutta koska siihen on yleensä syy, että ne on turistirysiä, niin ei niitä mielellään missaisikaan. Tämä kuulosti oivalta ratkaisulta! Islanti on meillä vasta haaveissa ja jossain kaukaisessa tulevaisuudessa, Euroopassa tulee sen verran harvoin seikkailtua. On nuo maisemat kyllä ihan kuin joltain toiselta planeetalta!

• Reply Sandra / Terveiset päiväntasaajalta September 7, 2017 at 20:04

Onpa ollut varmasti huikea reissu! 🙂 Islanti kiinnostaa kovasti matkakohteena ja toivottavasti sinne saisi järkättyä töistä vapaata pian 🙂 Sinne kun löytyy lentotarjouksiakin aika hyvin 🙂

• Reply Katja / Lähtöselvitetty September 7, 2017 at 22:36

Aivan huikea tuo Reykjavikin kirkko! Kuin avaruusraketti, joka on valmiina lähtöön. Kiva tietää, että Kultaisen kierroksen tosiaan kiertää päivässä – sen lisäksi ehtii siis paljon muutakin. Tiedän, että Islannin juttu on sen luonto, mutta minua kiehtoisi myös pidempi oleilu Reykjavikissa: millaista on hengailla niin pienessä pääkaupungissa, kun Helsinkikin tuntuu usein todella pieneltä.

• Reply Tiia(ntai) September 8, 2017 at 18:26

Upeita kuvia! Ja vaikkei ehkä kuumaa, niin ainakin huomattavasti lämpimämmän näköistä kuin omalla kierroksellani viime vuoden tammikuussa 😀

Varsinkin semmoisella koiranilmalla Golden Circle oli kyllä munkin mielestä kätevä tapa tutustua Islannin luontoon, vaikka ihan erilaiseen fiilikseen pääsee tosiaan niiden suosituimpien turistireittien ulkopuolella. Toki myös tuo GC on varmasti vuokra-autolla antoisampi kokemus kuin bussiretkellä, jollaisella itse olin. Þingvellirillä pysähdyksemme kesti muistaakseni 20 minuuttia. Siinä ei paljon ehtinyt ihailla maisemia – paitsi tietysti linssin läpi. 🙂

• Reply Kaisa / Mutkia Matkassa September 9, 2017 at 09:17

Olin maaliskuussa työmatkalla ja mulla oli yksi päivä aikaa. Kysyin reykjavikilaiselta tutultani että mitä kannattaa tehdä yhdessä päivässä. Hän vei minut golden circlelle, se vain on kätevä ja monipuolinen päiväretkelle! Kirjoitin täällä paikoista joihin poikkesimme varsinaisten nähtävyyksien lisäksi: http://www.rantapallo.fi/mutkiamatkassa/2017/04/09/islannin-golden-circle-paikallisten-vinkit-mihin-poiketa/

• Reply Ne Tammelat September 9, 2017 at 11:20

Stopover haaveissa täälläkin, joten kiitos erittäin hyvistä vinkeistä, laitetaan korvan taakse. Mahtavat kelit kuvien perusteella! Vesiputokset ja sateenkaaret <3

• Reply Merja / Merjan matkassa September 9, 2017 at 13:42

Islanti on näkemättä, mutta kovasti sinne tekisi mieli mennä. GC on ainakin mulla suunnitelmissa, sitten kun sinne joskus pääsen. Veikkaan nimittäin ettei aikaa taas ole kuin pari päivää (lomaa vois olla enemmän 🙂 niin tuosta saa jonkunlaisen kuvan Islannista.

• Reply Emilia/Matkan varrella September 9, 2017 at 17:16

Oi että, kyllä Islantiin pitäisi päästä, ihania maisemia! Ainakin joku stopover olisi kiva tehdä esim Jenkkireissun yhteydessä. Onpa muuten mielenkiintoisen näköinen kirkko! 😀

• Reply Pia / Lyhyenä hetkenä September 9, 2017 at 19:34

Elämäni ainoalla visiitillä Islantiin vuonna 2009 koimme kaikki vuodenajat, vaikka matkan pituus oli vain seitsemän päivää. Pelkästään valasristeilyn aikana sää vaihtui helteisestä rankkasateeseen. Me vietimme jälkikäteen ajateltuna ehkä vähän hölmöstikin 3 päivää Reykjavikissa ja vain 4 päivää tien päällä. GC:n päänähtävyydet tuli nähtyä, mutta onneksi myös moni muu turistireittien ulkopuolinenkin kohde. Toisaalta oli kiinnostavaa kukkua aamuseitsemään asti pääkadun baareissa ja kävellä majapaikkaan, kun aurinko oli ehtinyt nousta kauas horisontista. Bilettämisen islantilaiset ainakin silloin osasivat paremmin kuin hyvin.

• Reply Sofia September 9, 2017 at 23:46

Omalla islannin-reissulla jätettiin golden circle pois kokonaan ajanpuutteen vuoksi, mutta eipä se jäänyt harmittamaan kun näimme upeita maisemia ja putouksia islannin etelärannikolla. Haaveissa olisi palata vielä paremmalla ajalla ja kiertää koko saari. Islanti on ❤

• Reply Travelloverin Annika September 11, 2017 at 17:11

Taisi olla retorinen kysymys tuo? Ei kai ole vaihtoehtoa, ettei kannattaisi? Tietenkin eri kohteet priorisointikysykymsiä, mutta usein turistit parveilevat juuri siellä, missä on upeaa. 😀 Mulla on pitkään ollut Islanti-kuume, että pitäisi sitäkin saarta nähdä enemmän. Ja nämä kuvat toki taas sitä vahvistivat.