Meteora – ehkäpä Manner-Kreikan mykistävin näky

Eurooppa, Lapsiperhe matkustaa
September 15, 2016

Sain kuulla Meteorasta kreikkalaisesta tuttavaltani joskus kesäkuussa reissuamme suunnitellessani. En ollut sitä ennen ikänä aikaisemmin törmännyt kyseiseen kohteeseen, mutta toisaalta – enpä ollut koskaan aiemmin käynyt Manner-Kreikassakaan.

Vaikka matkamme olikin aika katastrofaalinen kaikkine sattumukseen, mahtui mukaan myös pari helmeä, joista yksi oli ehdottomasti yön yli piipahdus Meteorassa. Meteoraan ajaa autolla pari tuntia suositusta Pargan lomakylästä ja sinne järjestetään myös ryhmäretkiä, joten omaa autoa ei tarvitse alle sinne päästäkseen. Ja täytyy kyllä sanoa, että sinne ja sieltä pois ajaneena (tai no autossa istuneena) voin lämpimästi suositella bussireissua – ne serpentiinitiet ei ole mitään herkkua ajella. Tosin bussiretkellä ei välttämättä pääse valitsemaan itse haluamaansa ajankohtaa vierailulle, joten yhden yön majoittuminen Kalambákassa tai Kastrákissa on erittäin suositeltavaa. Jos harrastaa kalliokiipeilyä, on Meteora myös huippukohde; siellä nimittäin on paljon mukavan haastavaa kallioseinämää oman elämänsä spidermaneille ja -womaneille!

Unescon maailmanperintökohde Meteora on ihmeellinen paikka. Se on sekoitus luonnon ihmeitä ja ihmisen tekosia, enkä ole koskaan törmännyt missään vastaavaan. Korkeiden kalliopylväiden päälle 1300-1500-luvuilla rakennetut luostarit sijaitsevat niin uniikeissa maisemissa että oksat pois!

Me päätimme lähteä käymään Meteoran näköalapaikoilla illalla, vielä sen jälkeen kun olimme ajaneet pitkän pätkän aina Makedoniasta saakka majapaikkaamme Kastrákin kylään. Auringonlaskusta vaikutti kuitenkin tulevan hieno, joten väsymyksestä huolimatta päätimme raahautua mestoille. Majatalomme pitäjä vielä kertoi, ettei kauimmaisellekaan luostarille ajaisi autolla 10 minuuttia kauempaa, joten uskaltauduimme liikkeelle. Se oli hyvä valinta, sillä ainakaan liikkeellä ei ollut yhtään isoa ryhmämatkabussia ja automme mahtui hyvin parkkiin näköalapaikkojen viereen. Yhtään pidempiä matkoja emme olisi voineet kävellä, sillä ennen lähtöä mittasimme molemmat Laurin kanssa lähes 38 astetta kuumetta. Onneksi poika oli kunnossa ja hyväntuulinen.

meteora_manner-kreikka_greece meteora_manner-kreikka_greece-2 meteora_manner-kreikka_greece-3 meteora_manner-kreikka_greece-4 meteora_manner-kreikka_greece-6 meteora_manner-kreikka_greece-7 meteora_manner-kreikka_greece-8 meteora_manner-kreikka_greece-9 meteora_manner-kreikka_greece-11

Näköalapaikoilla seisoskellessani ja luonnon muovaamia ihmeitä valokuvatessani en voinut tuumailla kuin onneksi jaksoin lähteä liikenteeseen vielä illan päälle. Lukuisista muistakin turisteista huolimatta tunnelma oli maaginen, ja jatkuvasti muuttuvaa auringonlaskua oli käsittämättömän upeaa seurata. Taivas maalautui koko ajan uusin upein pastellivärein, kun luontoäiti heilutteli sivellintään. Paikalla oli paljon muitakin perheitä lapsineen ja aika paljon lähinnä kreikkalaisia. Uskomatonta, ettei tämä mykistävä paikka ole laajemmin ihmisten tiedossa!

Viimeisimmällä näköalapaikalla, jolle jaksoimme itse ajaa ennen kääntymistä takaisin, törmäsimme saksalaiseen perheeseen, joka oli liikenteessä aivan mahtavalla asuntoautolla. Tai oikeastaan se oli lähestulkoon rekka (no kuorma-auto ainakin!). Saksasalainen perheenisä kertoi heidän olevan nyt jo kolmatta kertaa matkailuautollansa Meteoralla. Paikka oli kuulemma varastanut hänen vaimonsa sydämen niin pysyvästi ensimmäisellä kerralla, että oli ollut pakko palata takaisin jo kaksi kertaa. Myöskään heidän leikki-ikäiset lapsensa eivät kuulemma yhtään pistäneet hanttiin pistäytymistä Meteoralla.

Ja ymmärtäähän sen: onhan tuollaisessa maisemassa kerrassaan ainutlaatuista nauttia illallista ja fiilistellä päivän taittumista yöksi, niin aikuisen kuin lapsenkin mielestä.

meteora_manner-kreikka_greece-12 meteora_manner-kreikka_greece-13 meteora_manner-kreikka_greece-14 meteora_manner-kreikka_greece-15 meteora_manner-kreikka_greece-16 meteora_manner-kreikka_greece-17 meteora_manner-kreikka_greece-18

Luostareiden sisällä emme päässeet enää illalla vierailemaan, sillä ne menevät vierailijoilta kiinni iltapäivällä, mutta luulen että itselleni suurimmat kiksit antoivat nimenomaan nuo maisemat.

Mielettömästä Meteorasta on hiljattain kirjoittanut myös My Passport Pages -blogin Laura.

Mitenkäs te kaikki Kreikan kävijät, olitteko kuulleet upeasta kohteesta aiemmin?

You Might Also Like

13 Comments

• Reply Erika September 15, 2016 at 13:04

Juuri tämän puolen Kreikkaa rakastan! Vietin pari vuotta sitten viikon Santorinilla, joka oli suuri pettymys – muinaista Thíran kaupunkia lukuun ottamatta.

Vaikka tämä asia ei tähän postaukseen liitykään, ilmoitan kuitenkin: Blogistania-jaksosi tulee huomenna Kakkoselta klo 12.30! 🙂 Jakson voi myöhemmin katsoa myös Areenasta.

• Reply Laura September 15, 2016 at 22:47

Apua, TAAS! 😀 Voisivat nyt jo unohtaa niiden uusinnat, haha! 😀 Noh, hauskahan se on. Kiitos tiedosta, en ollut tosiaan huomannut tätä itse!

Harmi kuulla, että Santorini oli pettymys! Mikä siellä ei vastannut odotuksia?

• Reply Erika September 16, 2016 at 00:13

No, ehkäpä Santorini itsessään ei ollut pettymys… Taisimme vain olla väärässä kaupungissa. Olimme Kamarissa, joka on pelkkää hiekkarantaa. Siellä ei ollut lainkaan ostosmahdollisuuksia, vaan oli pakko lähteä bussilla pääkaupunkiin, Firaan. Santorinin maisemat olivat kuitenkin huikaisevan kauniita. Ja se Oian auringonlasku… <3

Tällaisena lapsettomana saari ei ehkä ollut minun juttuni: Santoriniahan suositellaan lapsiperheille ja häämatkalaisille. Ne Firan ostos- ja rantakadut oli aika nopeasti katsottu läpi… Enkä sitten halunnut yöelämään tutustua, kun lomaseurana oli viisikymppisiä. 😀

Kreikasta käymistäni kohteista Santorini oli kuitenkin maisemiltaan kaunein.

• Reply Laura September 18, 2016 at 20:25

Juu, nuo kylät lienee aika pikkuruisia tuolla päin 🙂 Me pohdittiin Santorinia myös yhtenä vaihtoehtona kesän reissulle, mutta korkeasesonkiaikaan ei nappaillut lähteä sinne. Joskus täytyy kyllä varmaan käydä tsekkaamassa se legendaarinen Oian auringonlasku meidänkin! 🙂

• Reply Laura / My Passport Pages September 15, 2016 at 15:08

Hih, mä taas tykkäsin ihan hirveesti ajaa niitä serpentiiniteitä kun sitä liikennettä oli niin vähän! Tosin, yleensä ne on mukavia vaan kuskille, kun taas kanssamatkustajille ne taitaa olla pahempia. Onneks mun apukuski lähinnä veteli sikeitä… 😀

Mun on edelleenkin vaikea ymmärtää, miten Meteora on pysynyt itselle tuntemattomana paikkana näinkin pitkään, eikä siitä tunnu kovin moni muukaan kuulleen. Onneksi päädyitte lähtemään tuonne kuumeiluista ja pitkästä päivästä huolimatta, olihan tuo auringonlasku vaan niin kokemisen arvoinen! Ja kyllä, vaikka päiväsaikaan ne luostaritkin olikin ihan hienoja, niin kyllä meilläkin nuo maisemat ilta-auringossa veivät voiton luostareista monin kerroin.
    Ps. Kiitti taas linkkauksesta! 🙂

• Reply Laura September 15, 2016 at 22:50

Me oltiin ajeltu siihen mennessä jo niin paljon serpentiinitietä et alkoi tulla jo vähän korvista, hah! 😀 Mäkään en käsitä miten en ollut kuullut tästä koskaan aiemmin. Noh, ehkäpä ihmiset löytää sen, kun me kirjoitellaan näistä! 🙂 Auringonlasku Meteoralla oli todellaki kokemisen arvoinen, ehkäpä jopa reissun upein kokemus.

• Reply Johanna Hulda September 16, 2016 at 06:25

Vau, siinä on kyllä auringonlaskun katselemiselle jylhän upea paikka! Mä törmäsin Meteoraan jokunen vuosi sitten missäs muussakaan kuin eräässä kiipeilyleffassa (joku Petzl Roctrip se oli), ja siitä asti on houkutellut mennä käymään. Siippani kun on kova kalliokiipeilijä, niin eiköhän me sinne vielä joku päivä lähdetä köysittelemään! Saatan tosin itse kiivetä enemmän ihan polkuja pitkin ja ihailla maisemia, heh. 🙂

• Reply Laura September 18, 2016 at 20:28

No ehdottomasti, jos kerta mies vielä harrastaa kiipeilyä! Tuolla saisi kyllä varmasti parikin päivää kulumaan polkuja tallatessa, kiipeillessä ja auringonlaskuja katsellessa. Ja aivan älyttömän maukasta ruokaa nautiskellen tietty! 🙂

• Reply Maarit September 16, 2016 at 14:19

Voi, onhan se upea! Ja ei vitsi mikä matkailuauto! 😀 Me ollaan jo parina kesänä mietitty Kreikkaa ja Meteoraa, mutta ekalla kerralla voiton vei Balkanin kierros ja nyt Tsekki. On niin kaunis kohde, että onhan tuonne joskus matkattava, jos siihen tulee mahdollisuus. Kannatti vaikka kipeänä lähteä, en yhtään ihmettele, että lukeutui reissun kohokohtiin.

• Reply Laura September 18, 2016 at 20:30

Juu tuo auto oli kyllä huippu! 😀 Epäilin miehelle ääneen, että sillä ei varmaan voi ajella missään vanhoissa kaupungeissa kapeilla kujilla, ja hän tuumas että kyllä voi ja on ajettu 😀 Kertoi hauskoja tarinoita mm. siitä kuinka Sisiliassa olivat madelleet jotain kapeaa kujaa pitkin ja kahviloiden aurinkovarjot oli tulleet sivuikkunoista sisään kun oli tehnyt niin tiukkaa. Meikä ei kyllä pystyis tuommoiseen 😀

• Reply Milla - Pingviinimatkat September 21, 2016 at 10:01

Mateora on on todellakin mykistävä! Meidän piti tuonne suunnata toissa keväänä, mutta sitten jotain muuta tuli tilalle. Niin komean näköistä kyllä on, että ei taatusti skipata seuraavan kerran. Ihan uskomattoman upeita kuvia <3

• Reply Laura September 21, 2016 at 22:14

Varmasti teidät tuntien se jokin muukin on ollut jotain upeaa, tyyliin New York tms. 😉 Mutta kannattaa tuollakin ehdottomasti käydä! 😄

• Reply Ohrid, positiivinen yllättäjä Makedoniasta - RIMMA + LAURA -matkablogiRIMMA + LAURA -matkablogi October 19, 2016 at 01:04

[…] enää voineet lähteä kaupungille luuhaamaan (sen sijaan ajoimme about seitsemän tuntia Kreikkaan Meteoralle.) Onneksi pääsimme ruokamyrkytyksen tarjoilleessa ravintolassa syödessämme sentään seuraamaan […]