Balkanin roadtrip: reitti ja sen suunnittelu

Eurooppa
September 15, 2015

Kiitoksia postausideoista edelliseen kirjoitukseen, sain pari oikein hyvää vinkkiä! 🙂 Reitin tarkempaa kuvausta toivottiin useammasta suunnasta, ja sillä ajattelinkin nyt aloitella: valottamalla matkamme reittiä, sen suunnittelua ennen matkaa sekä sen muuttumista matkan varrella. Kerron myös tarkemmin detoureista, joita teimme päiväretkien takia sekä pohdiskelen vähän, mitä tekisin nyt matkan jälkeen toisin. Postauksen lopussa on myös vähän infoa Kroatian autolauttayhteyksistä, joita pääsimme testaamaan mennessämme Korculalle.

P8280179 P8310078

Reitti ja sen suunnittelu ennen matkaa

Balkanin matkamme suunnittelu alkoi siitä, että piti löytää sopivan hintaiset lennot Kroatiaan. Olimme alkujaan katselleet lentoja Splitiin, mutta niiden hinnan pompsahdettua päädyimmekin lentämään Dubrovnikiin, mikä vaikutti myös reitin muodostumiseen. Jos olisimme lentäneet Splitiin, olisimme kiertäneet enemmän Kroatian pohjoisosia, käyneet mm. kehutussa Plitvicen kansallispuistossa ja piipahtaneet ainakin myös Slovenian puolella. Tällä kertaa nämä kaikki kuitenkin passaattiin, sillä lentelimme suoraan etelämmäksi.

Siispä reissu ja alkoi ja päättyi Dubrovikin lentokentällä, ja oikeastaan alusta asti oli selvää, että vuokraisimme auton koko kaksiviikkoisen ajaksi kaiken säätämisen helpottamiseksi. Toki olisimme voineet kulkea julkisilla pari ensimmäistä päivää ja säästää muutaman päivän vuokrahinnan, mutta summa oli loppujen lopuksi niin pieni, että koimme helpoimmaksi napata auto matkaan heti lentokentältä, Sixtin vuokraamon pisteeltä.

Suunnittelin ajoreittimme ennen matkaa seuraavanlaiseksi: Cilipin lentokenttä (Kroatia)-Mlini (Kroatia)-Kotor (Montenegro)-Žabljak (Montenegro)-Mokra Gora (Serbia)-Mostar (Bosnia-Hertsegovina)-Drašnice (Kroatia)-Korcula (Kroatia)-Cilipin lentokenttä.

Matkan suunnittelussa käytin apuna Trip Advisoria, mistä bongailin mm. kansallispuistoja ja muita nähtävyyksiä, jotka saattaisivat kiinnostaa meitä. Jeesinä olivat myös mm. nämä Cocoa etsimässä -blogin postaukset, Reissuesan matkablogi, ja Maarit Helenan ihanat, upein kuvin varustetut Balkan-postaukset. Vinkkejä sain paljon myös Archie gone Lebanonin Inkalta ja varsinkin hänen Balkanin reissun suunnittelupostaukseen tulleista kommenteista, joista bongasin mm. Durmitorin kansallispuiston, mikä oli yksi koko matkan kohokohdista! Kyselin vinkkejä myös Instagramin ja Twitterin kautta muilta kohteissa reissanneilta sekä kohdemaiden matkailutoimistojen edustajilta, ja voin kyllä suositella kokeilemaan näitäkin apukeinoja reissuja suunnitellessa! Emme olisi itse esimerkiksi päätyneet varmaan ollenkaan Serbiaan, jollen olisi ohimennen avannut Twitter-keskustelua Serbian matkailutoimiston kanssa. Heidän suosittelemassaan kohteessa kaikki ei sitten mennytkään ihan putkeen, mutta elämys oli silti sangen mieleenpainuva ja positiivinen! Kuulette tästä jossain vaiheessa lisää… 🙂

Kuva reissun pääreitistä. Kuva reissun pääreitistä.

Reitin muutokset

Sarajevo, Bosnia-Hertsegovina

Lopullinen pääreittimme näkyy yllä olevassa kartassa. Suurin muutos etukäteen suunnittelemaani ajoreittiin oli se, että päätimme ajaa Serbian Mokra Gorasta Bosnia-Hertsegovinan Mostariin sittenkin Sarajevon kautta ja viettää samalla puolikkaan päivän tuossa historiallisessa kaupungissa. Se jos mikä oli erinomainen muutos reittiin, sillä Sarajevo teki todella vaikutuksen. Näin jälkeen päin ajateltuna, jos en olisi jo varannut kaikkia majoituksiamme etukäteen (koska päällä oli vielä osittain high season, emmekä halunneet tuhlata kahden viikon lomasta aikaa majapaikkojen etsimiseen ja arpomiseen), olisimme mielellämme jääneet Sarajevoon yhdeksi yöksi, eli olleet yhden yön enemmän Bosnia-Hertsegovinan puolella. Mutta tällä kertaa oli tyytyminen vain päiväseltään Sarajevossa pistäytymiseen, sillä majapaikka vartosi meitä Mostarissa. Tietenkin oltaisiin voitu olla menemättä sinne, mutta niin myöhäisestä peruutuksesta olisi pitänyt joka tapauksessa maksaa 100% majoituksen hinnasta, joten päädyimme Mostariin.

Lovcenin kansallispuisto, Montenegro

Lisäksi tuohon pääreittiin tuli muutamia muita mutkia päiväretkien ansiosta. Ensimmäinen niistä oli ihan vain Mlinistä Dubrovnikiin ja takaisin, mutta toinen mutka olikin jo vähän pidempi. Teimme päiväretken Montenegron Kotorista Lovcenin kansallispuistoon, jossa pistäytymistä voin lämpimästi suositella, mikäli pää kestää ajella 25 tiukkaa mutkaa vuoristoisella serpentiinitiellä! Google Maps lupaa, että koko pätkästä selviäisi 2,5 tunnissa, mutta kyllä todellisuus on lähempänä viittä tuntia valokuvaustaukoineen. Maisemat etenkin menoreitin serpentiinitiellä ovat henkeäsalpaavan kauniit varsinkin aamuauringon noustessa Kotorinlahden ylle, vesistön kelliessä vielä kevyen usvan alla.

Kotor - Lovcen - Kotor -reitti Budvan kautta oli näppärä!

Yllä kuvattu reitti on oikein näppärä ajaa, vaikkei se ehkä kartalta katsottuna siltä ensin vaikuta.

P8290341 P8290347P8290357

Itse lähdimme matkaan Kotorista aamulla kahdeksan aikaan välttääksemme ruuhkat ja turistibussit kyseisellä pätkällä, jota pitkin ajelu Lovceniin sujuu kaikkein kätevimmin – pienoisesta kuumottavuudestaan huolimatta. Eikä se reitti loppujen lopuksi edes ollut niin paha, varsinkaan kun niitä vastaantulevia busseja ei osunut matkallemme ainuttakaan. Palasimme iltapäivällä eri reittiä kuin mitä olimme aamulla ajelleet ettei tarvitsisikaan ohitella ketään. Samalla piipahdimme syömässä Budvan rantakaupungissa, mutta emme jaksaneet sen kummemmin mennä tutustumaan kyseiseen kaupunkiin – nautittiin vain erinomainen (ja vanhan kaupungin turistiravintoloita todennäköisesti edullisempi) lounas jonkun ostarin kahvilassa ennen kuin suuntasimme takaisin Kotoriin.

Durmitorin kansallispuisto, Montenegro

Seuraava pääreitiltä poikkeaminen tehtiin Pohjois-Montenegrossa, kun lähdimme Žabljakista vaeltamaan Durmitorin kansallispuistoon. Valitsimme kohteen netistä löytyneiden suositusten perusteella vähän summamutikassa. Vaellusreitti alkoi keskeltä kansallispuistoa eli jouduimme ajamaan edestakaisin Žabljakista samaa reittiä, sillä palasimme illemmalla takaisin samaan majapaikkaan kuin mistä olimme aamulla lähteneet, mutta eipä se noissa maisemissa haitannut kyllä yhtään. Ohitukset ovat tuollakin tiukkoja, sillä tie on kapeaa ja niillä liikkuu myös ohjattujen vaellusryhmien busseja. Levikkeitä kuitenkin löytyy, eikä missään nimessä kannata jättää menemättä tuonne ainakaan kapeiden teiden takia! Kirjoitan tästäkin vielä kokonaan oman postauksensa, sillä kyseinen vaellus oli ehkäpä reissun siistein juttu.

Google Maps arvioi jälleen tuon koko edestakaisin mitattuna lähemmäs 50km:n pätkän taittuvan reilussa tunnissa, mutta kyllä siinä ainakin 45 minuuttia tuhraantui suuntaansa, muutama lyhyt valokuvaustauko mukaanluettuna. Ajoimme siis alla olevan pätkän edestakaisin – majapaikasta vaelluksen alkupisteeseen ja takaisin Zabljakiin

Vaelluksen alkupisteelle ja takaisin.

P8300568 P8300569 P8300572 P8310088

Matkalla Žabljakiin ajeltiin vielä leveitä teitä, joilla oli jopa ohituskaistoja. Montenegron maisemissa silmä kyllä lepää ja kelpaa ajella! Durmitoriin ajaessa pitää muistaa väistellä tielle tupsahtelevia lampaita ja lehmiä. Ei ne tiet järin leveitä sitten kansallispuiston puolella enää ole, mutta sopu sijaa antaa!

P8310702P8310693P8310087

Krkan kansallispuisto, Kroatia

Krkan kansallispuistoon päätimme lähteä vasta edellisenä päivänä ennen retkeä. Olimme tuossa vaiheessa Kroatian rannikolla Drasnicessa, ja olimme varanneet hotellista neljä yötä, jottei koko loma menisi sinkoillessa paikasta toiseen. Oli myös pakko vähän suunnitella normaalia iisimpitahtinen reissu allekirjoittaneen eturepun kasvun takia, mutta loppujen lopuksi raskaus ei kyllä haitannut menoamme ollenkaan. Emme siis jaksaneet vain maata biitsillä kolmea päivää, vaan keskimmäisenä päivänä päätimme karauttaa kohti Splitiä ja vielä siitä ohitse, Krkan kansallispuistoon. Valitsimme loistavan päivän tuolle retkelle, sillä se oli ainut päivä koko loman aikana, kun satoi vettä. Koko lähes kolmetuntisen menomatkan ajan sanoi vettä, välillä aivan tynnyristä kaatamalla, mutta perille päästyämme sade lakkasi ja puistossa vieraillessamme paistoi välillä jopa aurinko! Vietettyämme puistossa muutaman tunnin ja kiivettyämme takaisin parkkipaikalle, aukesi taivas jälleen yllämme ja ehdimme juuri ja juuri autoon ennen kuin kastuttiin ihan läpimäriksi. Mikä mäihä!

Ajoimme mennessä lähes koko matkan A1-moottoritietä aikaa säästääksemme. Pätkä ei ollut ilmainen vaan siitä piti maksaa tietullia 68 kunaa eli noin 9€. Takaisin tulessamme päätimme ajaa Splitin kautta eli pienempiä rantateitä pitkin, mikä venytti paluumatkaa aikalailla. Pelkääjän paikalla vedeltiin kohteliaasti hirsiä kuskin mutkitellessa rantareittiä pitkin, hups. Splitissä yritimme mennä syömään (kuulemma kauniin) vanhan kaupungin seuduille, mutta kaupungissa oli parkkipaikat niin tiukassa, ettemme jaksaneet jäädä niitä nälkäisinä siinä etsimään. Suuntasimme siis pois päin keskustasta jälleen johonkin isoon ostoskeskukseen, missä hiljennettiin kurnivat mahata ja vaihdettiin samalla loputlompakoissa pyörineet eurot kuniksi. Splitin vanhaa kaupunkia ei siis nähty, ja täytyy sanoa, että se uusi puoli ei juuri vaikutusta tehnyt. Täytyy ehkä joskus palata tsekkaamaan sieltä ne oikeasti nätit mestat!

Koska päivä alkoi jo painaa, päätimme ajaa Splitistä jälleen motaria pitkin niin pitkälle kuin vielä päästäisiin eli käytännössä Baška Vodan liittymään saakka, ja maksettiin jälleen vähän tietulleja (41 kunaa eli noin 5€). Kuski kiitti, kun sai ajaa välillä vähän väljemmillä teillä, eli jos tuollaisen Balkanin automatkan aikana alkaa ne pikkutiet jurppia, niin kannattaa panostaa tilaisuuden tullen pari euroa ja huristella motaria! Kroatiassa moottoriteiden maksimiajonopeus oli 130km/h.

Pääreitin varrelle osuneet lauttamatkat

Lastauduimme autoinemme myös lautan kyytiin päästäksemme lomamme lopuksi Kroatian mantereelta pariksi yöksi Korculan saarelle. Mennessä päädyimme ottamaan kaksi lauttaa: ensimmäisen Plocesta Trpanjiin ja toisen Orebicista Dominceen Korculan saarelle (linkkien takana kyseisten Jadrolininja-lauttayhtiön autolauttojen aikataulut). Ekan lautan olisi voinut halutessaan skipata, sillä Orebic on Kroatian mantereella, mutta säästimme vähän aikaa ja ajokilometrejä oikaisemalla lautan avulla. Takaisin tullessamme seilasimme lautalla vain Korculalta Orebiciin ja ajoimme sieltä Dubrovnikiin. Ensimmäinen, tunnin kestänyt lauttayhteys maksoi kahdelta hengeltä ja yhdeltä autolta 202 kunaa (26,5€) ja toinen, vain vartin mittainen lauttamatka 108 kunaa (14€).

Jadrolinijan lautat olivat tosi tilavia ja hyväkuntoisia, niille ohjattiin selkeästi ja kannella oli paljon tilaa ihailla maisemia matkan aikana. Me käytiin ostamassa Plocen samana lähellä olleesta Konzumista matkaeväät ja mutusteltiin niitä ihan tyytyväisinä loittonevaa rannikkolinjaa katsellen ja auringosta nauttien!

P9070737 P9070744P9070743

Kilometrejä koko matkan aikana kertyi Rellun mittariin 1778. Auto seisoi ruudussa vain kahtena päivänä, eli keskimäärin ajoimme 148km päivässä. Pisin ajomatka yhden päivän aikana oli Serbian Mokra Gorasta Sarajevon kautta Mostariin, mistä kilahti matkamittariin 265km. Se saattaa kuulostaa tosi vähäiseltä – Suomessahan tuollaisen matkan hurauttaa hetkessä – mutta hitaat ajonopeudet, mutkaiset tiet ja erilaisen ajokulttuurin huomioon ottaen tuossa oli kyllä ainakin meille ihan tarpeeksi ajamista yhdelle päivälle. Keskimääräinenkään kilsamäärä ei loppujen lopuksi kohonnut kauhean korkeaksi, mikä oli hyvä juttu. Meinasi sitä, että ehdittiin tehdä aika paljon muutakin kuin istua auton kyydissä tai puikoissa!

Mutta se, mitä kaikkea tuolla sitten tulikaan tehtyä, ja mitä se kaikki tuli maksamaan, selviää seuraavissa postauksissa! 🙂

You Might Also Like

18 Comments

• Reply Henna /suurin onni September 15, 2015 at 20:03

Jee! Pitää arkistoida nämä postaukset johonkin suosikkeihin, koska tällainen reissu kuuluu meillä ehdottomasti bucket listille 🙂 Täytyy vaan jossain vaiheessa tehdä jonkinlainen suunnitelma, että missä järjestyksessä tuon tiitiäisen kanssa niitä bucket listin reissuja on järkevä ryhtyä purkamaan 😀

• Reply Laura R. September 16, 2015 at 19:21

Ei muuta kun Blogloviniin vaikka lemppareihin, sielläpä se säilyy ^_^ Kiva, jos tästä on hyötyä vielä tulevaisuudessakin! Teillä on kyllä kans onnekas tiitäinen kun tulee pääsemään aikamoisen bucket listin kimppuun teidän kanssa! 😀

• Reply Annakaisa November 5, 2016 at 00:35

Hei! Kiitos erittäin hyödyllisistä ja inspiroivista Balkan-postauksista! Osaisitko arvioida kuinka kauan matka Kotorista Mostariin vie? Kannattaako/ehtiikö matkalla pysähtyä johonkin kansallispuistoon? Mikä niistä olisi helpointa siihen yhdistää? Olen alkanut ensi kesälle suunnittelemaan roadtrippiä Dubrovnik-Kotor-Mostar-Dubrovnik….

• Reply Laura November 5, 2016 at 11:05

Hei Annakaisa! Kiitos, tosi mukava kuulla, että postauksista on ollut inspiraatiota!

Me emme ajaneet suoraan Kotorista Mostariin, mutta siinä matkan alussa varsinkin on kyllä aikamoista vuoristoserpentiiniä, eli Google Mapsin antama reilun kolmen tunnin aika-arvio on erittäin optimistinen 😀 Uskoisin että pysähdyksineen tuohon matkaan saa kyllä varata yhden päivän. Siinä ihan matkan varrella ei oikein taida olla mitään kansallispuistoa sillälailla kätevästi, Kotorin lähellä oleva Lovcenkin jää ihan toiselle puolelle. Durmitorin kansallispuistoon jos lähtee (Montenegron pohjoispuolelle) niin sitten saa varata kaksi päivää lisää reissuaikaa, mutta se on kyllä varsinkin hyvien kelien sattuessa niin upea kansallispuisto, että ei voi kuin suositella! 🙂

Olipa hyvä kun kommentoit tätä postausta, sillä huomaiin että täältä on näemmä blogimuuton yhteydessä jostain syystä pudonneet nuo karttakuvat pois. Täytyy koittaa kaivaa ne uudestaan esille ja linkittää tänne, ne avaisivat paljon paremmin vielä tuota ajamaamme reittiä!

• Reply Esa | Reissuesan matkablogi September 15, 2015 at 23:41

Google Maps tosiaan näyttää täälläpäin naurettavan optimistisia matka-aikoja, joihin ei voi päästä. Here Maps sen sijaan arvioi matka-ajat melko realistisesti.

• Reply Laura R. September 16, 2015 at 19:23

Totta! Here Maps oli muuten meillä tuolla käytössä, latasin kartat etukäteen ja toimi hyvin offlinessakin. Pitääkin muistaa kirjoittaa siitä johonkin postaukseen!

• Reply Jenna September 16, 2015 at 05:21

Tosi hyvä ja informatiivinen postaus! Nuo googlen antamat ajoajat on kyllä optimistisia. Montenegron ja Bosnian tiet olivat mutkaisia ja hitaita. Tuo Korculan saari jäi mua vähän kaivelemaan meidän reissulla. Suosittelisitko sitä?

• Reply Laura R. September 16, 2015 at 19:25

Kiitos, kiva kuulla! Korcula oli kyllä oikein kiva paikka! Kaunis vanhakaupunki ja tunnelmallinen muutenkin, hienoja pikkukivirantoja ja maltillisesti porukkaa. En tiiä yhtään minkälaisia muut Kroatian saaret on tuohon verattuna kun ei olla käyty, mutta pari-kolme päivää tuolla kyllä viihtyy vallan mainiosti! Kirjoittelen Korculasta vielä oman postauksen 🙂

• Reply Arna / Cocoa etsimässä September 16, 2015 at 08:25

Onpa hyvät vinkit Balkanin-automatkaa suunnittelevalle! Meiltä jäi viime vuonna harmiksemme kaikki kansallispuistot väliin, koska niihin olisi päässyt kätevimmin autolla, jota meillä ei ollut. Täytyypä pistää uusi reissu muhimaan, ja harkita myös auton vuokraamista.

Innolla odotan muita Balkan-postauksia!

• Reply Laura R. September 16, 2015 at 19:27

Kiitos Arna, kiva kuulla, että tämä oli hyvä! Kansallispuistot oli kyllä ehdottomasti meidän kohdalla reissun parasta antia, joten suosittelen kyllä lähtemään joskus uuteen Balkanin reissuun vuokra-autolla, jolloin niihin pääsee tosiaan vierailemaan helpommin ja oman aikataulun mukaan. 🙂

• Reply Maarit Johanna September 20, 2015 at 06:03

Pää menee pyörälle noiden balkanilaisten nimien kanssa, kun pikkukaupunkien nimet ei sano mitään ja kuulostaa sellaisilta konsonanttien hyökkäyksiltä kaikki 😀 Tosiaan on meilläkin tuonne päin ollut suunnitelmia ja mulla ainakin kiinnostaisi Sarajevo, Dubrovnik ja Krkan kansallispuisto. Sun tulevien postausten jälkeen varmaan monet muutkin kohteet 🙂

• Reply Laura R. September 20, 2015 at 08:33

No älä 😀 Me naurettiin niin joillekin paikannimille, ykskin Kotorinlahden kylä oli nimeltään joku tyyliin Strpk, jota lausuessa meni kyklä todella vokaaleihin tottuneen suomalaisen kieli solmuun 😀 Noista mainitsemistasi erityisesti Sarajevo ja Krka saa täältä lämpimät suositukset! Mut kirjoittelen kaikesta kyllä tarkemmin 🙂 Balkan on kyllä hyvä matkakohde, ja vaikkei siellä niin kovin arktista olekaan niin kuin monissa sun suosimissa kohteissa, niin ainakin vuoria piisaa!

• Reply Milla - Pingviinimatkat September 21, 2015 at 05:17

Kiitos Laura tästä! Huippu hyvä postaus, josta on hyötyä paljon tuonne reissua suunnitteleville. Toivottavasti siis myös meillekin jossakin kohdin. Karttojen poiminen ei ole ollut mikään ihan pikkujuttu, joten jaksan kovasti arvostaa 😉

• Reply Laura R. September 21, 2015 at 06:20

Kiva kuulla, kiitos Milla! Joo onhan noiden karttojen värkkäämisessä oma duuninsa, mut toisaalta kiva et pysyy itelläkin paremmin mielessä, missä sitä on tullut mentyä 🙂 Koitin etsiä jotain kätevämpääkin keinoa esittää nuo, mut hitsi kun sellaista ei löytynyt. Koko reittiä ei millään pysty piirtämään yhdelle ainoalle kartalle ainakaan Mapsissa, koska merkattavien pisteiden maksimimäärä on 10. Ei riitä mihinkään! 😀

• Reply Maisa Sofia Harju September 21, 2015 at 17:08

Balkan vaikuttaa nousevan pikku hiljaa pinnalle ja varmaan ihan syystä! Itselläkin mukavia muistoja sieltä ja kaunistahan alueella on ehdottomasti. Joo noi ajomatkat toisinaan… Esim. Islannissa ei ihan porskuteltu pikkumatkoja samaan tahtiin kun täälläkin ja toinen oli juuri Norja – ei kannata ikinä olla liian optimistinen 😀 Ja näkeekin enemmän kun ottaa rauhassa!

• Reply Laura R. September 22, 2015 at 05:56

Kyllä, syystä nimenomaan! Niin monipuolinen ja kaunis alue, suhteellisen helppo liikkua ja nähdä paljon aikas kompaktilla alueella. Menee ehdottomasti mun suosikkireissuihin tämä! Tuo on niin totta, että näkee huisisti enemmän kun ottaa iisisti 🙂

• Reply Tanja / Tanjan matkassa February 22, 2017 at 15:55

Moi! Kartta missä pitäisi olla reitti ei näy 🙁 pystytkö tekee sille jotain tai laittaa esim meilitse? Roadtrip suunnitelmissa elokuulle.

• Reply Laura February 28, 2017 at 11:07

Moikka Tanja! Anteeksi multa on jäänyt huomaamatta tämä kommentti! Karttakuvat on lähteneet vissiin liitään kun ollaan tehty blogimuutto. Mä koitan kaivaa ne ja ladata uusiks, tai laitan sulle meilillä! 🙂