Delfiineistä ja niille kuuluvasta vapaudesta

Asenteet ja ajatukset, Eläimet
March 7, 2015
Bay of islands New Zealand

Minä en ole käynyt koskaan Särkänniemen delfinaariossa. Helsingin Sanomien toimittaja Jouni K. Kemppainen sen sijaan on käynyt tutustumassa siellä delfinaarion meininkiin kahden päivän ajan. Johdattajina vankeudessa elävien delfiinien maailmaan hänellä olivat toimineet mm. delfinaarion esimies Sari Järvisalo, delfiinikouluttaja Johanna Mäkinen ja eläinlääkäri Pirkko Syrjäläinen. Tällä “ammattilaisporukalla” luulisi olevan faktat hallussaan ja järkeä päässään, mutta harmi kyllä näin ei ole. Myös toimittaja Kemppaisen luulisi oppineen ammatissaan lähdekritiikkiä ja kyseenalaistamista, mutta nähtävästi sekin on tässä kohti unohtunut.

Suomen luetuimman sanomalehden, Helsingin Sanomien, maaliskuun Kuukausiliitteen tuoreessa Kuka sinä olet? -delfiinijutussa Kemppainen kirjoittaa Järvisalon väittäneen muun muassa, että luonnossa delfiinien keski-ikä on 12 vuotta, ja että maailman vanhin delfiini on tällä hetkellä nürnbergiläisessä delfinaariossa Saksassa elävä yksilö, joka on 54-vuotias. Väärin ja väärin. Vapaudessa elävä delfiini voi saavuttaa hyvinkin 40-50 vuoden iän. Naaraat elävät normaalisti hieman uroksia kauemmin. (Esim. Lähde 1 ja lähde 2.) Tällä hetkellä maailman vanhimmaksi tiedetty delfiini on Floridan Sarasota Bayn alueella vapaana elävä delfiiniyksilö, jonka iäksi on arvioitu 64 vuotta (lähde). Sarasotassa 1970-luvulta saakka luonnossa eläviä delfiinejä tarkkailleet tutkijat ovat myös havainneet, että luonnossa delfiininaaras on synnyttänyt jopa 48-vuotiaana. Delfiinien ikä voidaan muuten laskea niiden hampaista, sillä niihin kasvaa joka vuosi uusi vuosirengas, puiden tapaan.

Bay of islands New Zealand

Villejä delfiinejä Uuden-Seelannin Bay of Islandsilla.

Minä en ole koskaan käynyt delfinaariossa, mutta olen nähnyt delfiinejä vapaina, luonnossa, niiden omassa elinympäristössään. Seisoin kovaa vauhtia menevän laivan kannella ja katselin mykistytyneenä keulan eteen ilmestynyttä delfiinilaumaa. Niin sulavia, niin kauniita, niin nopeita. Pelkäsin, että ne jäisivät laivan alle, mutta ei, ne vain leikittelivät aluksen kanssa. Ne tiesivät, että ovat nopeampia ja ketterämpiä. Luonnossa delfiini voi uida päivittäin jopa satoja kilometrejä, ja se voi sukeltaa jopa sadan metrin syvyyteen. Vankeudessa sen elinpiiri on siis naurettavan pieni verrattuna vapauteen.

Delfinaarioita puolustellaan sillä, että ne tuottavat tutkimustietoa delfiineistä. Mutta kun sitä tutkimustietoa voidaan hankkia myös vapaudessa elävien yksilöiden parista, niin miksi pitää niitä vankeudessa? Miksi olemme jämähtäneet siihen kivikautiseen ajattelumalliin, että teemme delfiineille jonkin valtavan suuren palveluksen sillä, että olemme väkivalloin pyydystäneet vapaita yksilöitä (kuten Särkänniemen Veera ja Delfi), pidämme niitä vankeudessa ja teetämme niillä temppuja ihmisten viihdykkeeksi? Millä oikeutetaan se, että 36-vuotias Veera on astutettu elämänsä aikana 16 kertaa, ja vain kaksi näistä Särkänniemessä syntyneistä poikasista on säilynyt elossa? Viimeisin kuoli viime vuonna vain muutaman viikon ikäisenä. Veera, jolla on tutkimusten mukaan todistetusti hyvä tunneäly, on siis joutunut kestämään 14 kertaa lapsensa kuoleman. Neljätoista kertaa.

Pullonokkadelfiinit ovat käsittämättömän upeita nisäkkäitä.

Eläinlääkäri Pirkko Syrjäläinen on mielenkiintoinen tapaus. Eläinlääkäreiden yleisesti ottaen luulisi olevan eläinten parhaan puolella. Mutta ilmeisesti sekin on liikaa odotettu, sillä Hesarissa haastatellun Syrjäläisen mielestä Särkänniemeen pitäisi saada kiireesti uusia, nuoria delfiinejä, sillä “Tämä alkaa muistuttaa geriatrian osastoa”. Anteeksi, mutta mitä helvettiä?

Delfinaariota puolustellaan myös sillä, että siellä lapset pääsevät oppimaan näistä upeista eläimistä ja näkemään kuinka fiksuja eläimiä ne ovat. Jos minulle siunaantuu jonain päivänä jälkikasvua, tulen satavarmasti olemaan se “ilkeä” äiti, joka kieltää lapsensa osallistumisen Särkänniemen delfinaarioretkelle. Tulen olemaan se äiti, joka ennemmin opettaa lapselleen myötätuntoa. Tulen olemaan se äiti, joka ennemmin opettaa lapselleen, että meillä ihmisillä ei ole oikeutta riistää eläimiltä vapautta viihteen vuoksi. Tulen olemaan se äiti, joka vaikka vuosia säästää rahaa sitä varten, että joskus voin viedä lapseni ulkomaille katsomaan villejä ja vapaina eläviä, aidosti onnellisia delfiinejä. Sillä omasta kokemuksestani tiedän, että se on satavarmasti tuhat kertaa upeampi elämys.

Bay of islands New Zealand

Wild, free and happy!

“Se tuntuu kostealta, kimmoiselta ja kumimaiselta, vähän niin kuin märkä kumisaapas.

”Ei se ole kumia, meillä on täällä Tampereella ihan oikeat delfiinit”, Järvisalo vitsailee.”

Niinpä. Ja siinä se ongelma juuri onkin. Ja se ei ole todellakaan mikään vitsin aihe.

Lisää pohdinnan aihetta:

Dokumentti: Operaatio delfiini. YLE:n elävän arkiston dokkari Särkänniemen delfiinien pyydystämisestä.

Dokumentti: The Cove. Dokkari Taijin julmasta delfiininpyydystyksestä.

Blackfish -traileri, dokumentti katsottavissa kokonaisuudessaan mm. Netflixistä. Kertoo SeaWorldiin pyydystetyn Tilikum-miekkavalaan surullisen tarinan.

Bay of Islands ja upea delfiiniretki – oma kokemuksemme delfiiniretkestä Uudesta-Seelannista.

Ystäviemme delfiinien puolesta – Rimman matkablogin kirjoitus delfiinien puolesta.

You Might Also Like

51 Comments

  • Reply Katja Iivonen March 7, 2015 at 12:49

    Täytyy tännekin kirjoittaa, että luin Hesarin jutun ja ei voi kuin ihmetellä, että missä lähdekritiikki, on meinaan aika suuret erot faktoissa kun lukee artikkelin tai tämän kirjoituksesi. Toisaalta Hesarissa on mielestäni muutenkin jo ollut pidemmän aikaa ollut nähtävissä muutos keltaisen lehdistön tyyliseksi "kohkaamis"-palstaksi, joten sinänsä juttu oli tätä samaa tyyliä sitten taas.

    Vaikka artikkelissa olikin mielestäni havaittavissa yritys ottaa huomioon molemmat kannat, oli lopputulos "tarvitsemme lisää delfiinejä!" kyllä hyvinkin hämmentävä. Tuli mieleen, että oliko tässä vain yritys säilyttää oma miellyttävä työpaikka, eläimistä viis. Mielestäni olisi tärkeintä pohtia mikä olisi näiden delfiinien kannalta paras mahdollinen ratkaisu, kyllä ihmiset sitten keksii jotakin muuta puuhaa.

    Hatunnunosta sinulle, että kirjoitit upean postauksen tärkeästä aiheesta ja viel näin nopeasti!

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 14:46

      Kiitos Katja! Juu huomasin itsekin tuon, että jutussa oli kyllä yritetty tuoda esille sitä toistakin mielipidettä haastattelemalla mm. tutkija Elisa Aaltolaa, mutta lopputulos jäi silti miinusmerkkiseksi ja viestii delfinaarioiden puolesta. Ne kaikki seitsemän Särkänniemen delfiinikouluttajaa kyllä keksisivät satavarmasti muutakin tekemistä. Voisivat esimerkiksi harkita delfinaarioiden ym. vastaiseen työhön ryhtymistä (niin kuin vaikkapa kaikki Blackfishiin haastatellut entiset Sea Worldin työntekijät, jotka ovat tajunneet miten urpoja ovat olleet uskoessaan itsekin ihmisille syöttämiinsä valheisiin)!!

  • Reply Nita March 7, 2015 at 13:19

    Hienosti kirjoitettu! Olen kyllä niin samaa mieltä!

    PS. Sen verran ohi aiheen on sanottava, että tämä uusi sivusto on kyllä kiva ja toimii hyvin sekä mobiililla että tietokoneella! Testattu on 😉

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 14:47

      Kiitos Nita niin kommentistasi postaukseen kuin uuteen ilmeeseenkin! Tosi kiva kuulla, että toimii ja näyttää hyvältä 🙂

  • Reply Rimma March 7, 2015 at 13:53

    Olen jo pitkään seurannut Floridan Sarasota Bayn alueen delfiinien tutkimusta mielenkiintoisena. Voi kun pääsisinkin joskus tuolla käymään! Pakko ehkä ujuttaa johonkin väliin keikka Floridaan, olisi niin upea päästä näkemään tätä tärkeää tutkimustyötä jota siellä tehdään nimenomaan luonnonvaraisia delfiinejä tarkkailemalla.

    Ja kyllä minäkin olen se paska mutsi, jonka poika ei tule niin kauan kuin minussa henki pihisee ja jätkä on täysi-ikäinen astumaan jalallakaan minkään sortin eläinten vankeudella rahastavaan viihdelaitokseen, oli sitten kyseessä delfinaario tai eläintarha.

    Mulla oli oma postaus tästä mielessä kehitteillä hyvin samoja faktoja käyttäen, mutta kirjoitit jo niin tyhjentävästi, että taidan tarttua näppikseen toisella kertaa 🙂

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 14:52

      Kiitos Rimma!

      Tuossa olisi kieltämättä hyvä syy Floridan lomalle, vaikka muuten se ei ole se kaikkein houkuttelevin kohde Jenkkilästä itselleni, jostain syystä.

      Toivotaan, että siinä vaiheessa kun teidän poika ja meidän ehkä joskus tulevat lapset on kouluikäisiä, on Särkänniemen delfinaario tajuttu jo sulkea. Ja veikkaan, että kun lapselle selittää miksei eläintarhat ole ok, on hän ihan samaa mieltä, eikä haluakaan astua jalallaan mihinkään vastaavaan laitokseen. Edes senkään jälkeen kun on saavuttanut sen täysi-ikäisyyden.

      Ja kirjoita ihmeessä omakin vastine, sulla on niin laaja tietopohja näistä eläinoikeusasioista, että ihan varmasti löytäisit vielä lisää sanottavaa!

  • Reply A March 7, 2015 at 14:13

    Kiitos valtavasti, että kirjoitit tästä tärkeästä asiasta!
    Suosittelen myös David Kirbyn kirjaa Death at Seaworld.

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 14:53

      Kiva kuulla, että aihe oli mielestäsi tärkeä! Kiitos kirjasuosituksesta, en olekaan tuota lukenut –> kirjastoon.

  • Reply Britannika March 7, 2015 at 14:15

    Todella hyvä kirjoitus!

    Mäkin olen nähnyt delfiinejä luonnossa vapaina Australiassa ja ne on upeita eläimiä, en pysty käsittämään miten kukaan voisi kuvitella että ne viihtyisivät pienessä altaassa…

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 14:56

      Kiitos Annika! Ne on niin uskomattoman hienoja eläimiä!

      Tulipa sekin tässä mieleen, että jos pärjäsin itsekin mainiosti 27-vuotiaaksi saakka (ja olisin varmasti pärjännyt pidempäänkin) ennen kuin näin ekan kerran elämässäni delfiinejä (ja siis luonnossa), niin miksei muutkin? Ei niitä delfinaarioita oikeasti tarvita.

  • Reply Tiina, Kinttupolulla March 7, 2015 at 15:00

    Hienoa että tartuit tähän aiheeseen ja vieläpä näin pikaisesti!

    Valitettavasti monilta ihmisiltä puuttuu se tärkeä kyseenalaistamisen taito ja tehdään massana sitä mikä "on normaalia", kuten vaikka siellä delfinaariossa käynti tai Hesarin lukeminen ehdottoman varmana tiedonlähteenä….

    Toivottavasti joskus valtaosa ihmisistä alkaa miettimään eläinten oikeuksia, niin saadaan näihin epäkohtiin todellisia muutoksia!

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 15:11

      Kiitos Tiina! Mulla keitti niin pahasti ja se teksti valmistui mielessä niin nopeasti tuossa aamulla, että oli pakko kirjoittaa se samantien ylös, ettei kaikki hyvät ajatukset pääse unohtumaan 😉

      Monilta kaduntallaajilta se kyseenalaistamisen jalo taito juuri puuttuukin, minkä takia on hemmetin surullista, että just Hesarin kaltaisessa, Suomen laajalevikkeisimmässä sanomalehdessä kerrotaan muka totuutena, että delfiini elää vankeudessa pidempään kuin vapaudessa. Voin vaan kuvitella miten sitä nyt luetaan monessa kodissa totuutena ja todetaan ja että "joo, kyllä delfiinin on parempi elää betonialtaassa". Myös se delfiinin vertaaminen koiraan meni mun mielestä "pikkasen" yli…

      Hohhoijjaa. Niin turhauttavaa, mutta ei se auta kuin yrittää!

  • Reply Aki March 7, 2015 at 15:23

    Hyvä kirjoitus.
    ps. puhuessa lähdekritiikistä en kuitenkaan itse laittasi lähteeksi sivua whalefacts.org, joka ei sisällä mitään taustaa siihen mistä tieto on peräisin.

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 15:31

      Moikka Aki, kiitos kommentista ja kiva että tykkäsit! Totta puhut, vaihdoin relevantimman lähteen siihen tilalle.

  • Reply Kea S. March 7, 2015 at 16:12

    Mä en kertakaikkiaan pysty kattomaan noita dokkareita koska tiedän että mulle tulee niistä niin ylitsepääsemättömmän paha mieli. En voi yleensäkään käsittää miten kuplassa jotkut ihmiset elävät merten suurten nisäkkäiden suhteen ja toi Hesarin juttu on ihan puistattava. Pullonokkadelfiinejä en ole ite luonnossa nähnyt, mutta Alaskassa vilahtelee kyllä muita delfiinejä/pyöriäisiä, ryhävalaita ja tottakai miekkavalaita, ja niitä onkin tullut nähtyä ihan veneestä ja laivasta, mutta myös ihan rannaltakin useasti. Piti ihan kaivaa oma miekkavalaskuva/Alaskan meripostaus esiin muistin virkistämiseksi…

    Mun mielestä isojen merinisäkkäiden paikka on aina meressä, ei ikinä vankeudessa. Sea Worldit, Särkänniemen delfinaariot ja kaikki vastaavat pitäis lailla kieltää. En voi käsittää miten Free Willyn sanoma ei oo menny perille kaikkien näiden vuosien aikana, kun lapsikin tajuaa ettei nisäkkäitä voi pitää lasikulhossa?

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 16:37

      Mä oon katsonut nuo kaikki dokkarit ja joka kerta on tullut itku. Niistä kuitenkin oppii niin paljon et vaikka tuliskin paha mieli niin suosittelen silti katsomaan niitä. Mutta joo, muuten ihan täysin samoilla linjoilla sun kanssa! Free Willy and its friends!

  • Reply Jaaskarit March 7, 2015 at 16:14

    Aivan mainio kirjoitus! Näimme molemmat ensimmäistä kertaa elämässämme delfinejä äsken päättyneellä lomallamme ja se oli hieno kokemus meille ja tuntui, että delfiiniparvikin nautti viillettäessään hurjaa vauhtia katamaraanin alla, sivulla ja hyvä ettei päällä:) Uudet sivusi ovat hienot, mutta saapa nähdä tuleeko kommentti perille..?

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 16:39

      Kiitoksia! Mahtavaa, että näitte nyt menneellä reissullanne delfiinejä. Voin niin kuvitella, miten ne on kiitäneet katamaraanin kanssa kilpaa, sitä on niin hieno seurata!

      Kiitos myös sivukehuista – ja turvallisesti tuli kommenttikin perille! 🙂

  • Reply Susanna March 7, 2015 at 16:33

    Hyvä aihee ja myös hyvää tietoa tässä! minäkin toivoisin voivani nähdä delfiinejä vapaana meressä hyppimässä jonain päivänä, tai jos ei delfiinejä niin valaidenkin näkeminen kelpaisi 🙂 ajattelin myös kirjoittaa paikoista joissa voi delfiinejä nähdä meressä, näitähän on lukuisia eri ja löysinkin pari todella mielenkiintoista kohdetta joissa toimitaan kumminkaan niin ettei esim. delfiineihin saa koskea. Ilmeisesti myös kloori haittaa delfiinin poikasia delfinaarioissa, eikä ihme savathan ihmisetkin kloorista allergiaa nimimerkillä kokemusta on :/
    http://matkailusivu.blogspot.com

    • Reply Laura R. March 7, 2015 at 16:43

      Kiitos Susanna, kiva kuulla jos opit uutta kirjoituksesta 🙂 Varmasti jos reissailet kuitenkin ympäriinsä, pääset näkemään jossain vaiheessa elämääsi villejä delfiinejä. Sitä näkyä kannattaa odottaa, se peittoaa varmasti tuhat nolla kaikki delfinaariot!

      Kloori on kyllä rankka aine 🙁 Muistatko, mistä luit tuosta?

  • Reply Annika - Tarinoita Maailmalta March 7, 2015 at 16:48

    Kiitos ja aamen! Tosi hyvä vastine tuolle Hesarin vitsille. Itsekin olen miettinyt noista Sea World ja delfinaariopaikoista kirjoittamista ja varmaan jossain vaiheessa tuonkin tämän esille. En ole ollutkaan tietoinen tuosta Floridan paikasta, jossa käymisessa Rimmakin puhui, pitääpä tutkia tarkemmin mikä paikka se on, äkkiseltään kuulostaa mielenkiintoiselta! Tästä tuli mieleen viime vuodelta paljon julkisuutta matkabloggaajapiireissä saanut Cancun TBEX, jota todella isot nimet alkoivat boikotoimaan, koska yhtenä tapahtumassa tarjottavista ‘elämyksistä’ oli just paikallisessa delfinaariossa käynti ja delfiinien kanssa uiminen jne. Boikotti toimi ja tämä aktiviteetti otettiin pois tapahtumalistalta, joskin hieman vastahakioisasti mutta kuitenkin! Eli siis tarinan opetus jälleen kerran, kannattaa pitää ääntä näistä asioista, hiljaisuus ei muuta mitään.

    • Reply Laura R. March 8, 2015 at 16:57

      Kiitos Annika, arvostan! Tuo Cancunon keissihän muistuttaa vähän tuosta teidän starttaamasta #ReiluBlogit -kampanjasta, jonka ansiosta Aurinkomatkat lopetti jo sen aasiretken. Kyllä kannattaa uskaltaa avata suunsa, joukossa on voimaa! 🙂

  • Reply Maarit March 7, 2015 at 16:58

    En ole katsonut, enkä pystykään katsomaan noita dokkareita. Mulle tulee jo lehtijutuista niin paha olo. Tässä taas yksi esimerkki Helsingin Sanomien tavasta kaivaa kuoppaa itselleen. Jos painetun median taso on kyseisen jutun mukaista, niin printti tulee taatusti kuolemaan. Lehden valokuvien taso on juttujen ohella ollut usein ala-arvoista. Painetussa mediassa faktojen täytyy olla pitäviä, koska lehteen painettua moni lukee kuin raamattua. Ihan totta, kyllä tässä maailmassa riittää lapsille hupia ilman delfinaarioitakin.

    • Reply Laura R. March 8, 2015 at 16:55

      Mua just harmittaa tuossa väärän tiedon levittämisessä se, että ihmiset uskoo edelleen sokeasti kaikkeen lukemaansa, vielä kun se seisoo Hesarin kaltaisessa, yleisesti arvostetussa lehdessä. Mä oon arponut tässä hetken, että jatkanko itse lehden tilausta vai perunko sen. Kun tuo Kuukausiliitteen juttu oli edessä, päätin mielessäni ennen kuin aloin lukea sitä, että tää juttu määrittelee sen, jatkanko tilausta vai en.

      Voit varmaan arvata, miten kävi.

  • Reply Susanna March 7, 2015 at 17:30

    Luin tästä että kloori haittaisi delfiinejä vankeudessa kun delfiinit saavat kloorista keuhkotulehduksia. Löysin sveitsiläisen naisen sivun, joka toimii Gibraltarilla delfiinien ja valaiden suojelemiseksi ja hän järjestää myös veneretkiä:

    http://firmmkaheeng.wordpress.com/2012/11/01/katharina-heyers-endless-love-for-dolphins-and-whales/

    • Reply Laura R. March 8, 2015 at 16:51

      Ok, kiitos linkistä, pitää käydä tutustumassa!

  • Reply Elina March 8, 2015 at 09:02

    Mahtavaa, että tartuit tuohon Hesarin artikkeliin. Olen itsekin kirjoittanut aiheesta jokin aika sitten. Toisin kuin sinä, minä olen käynyt aikoinani ihan liian monessa delfinaariossa. Sitä ei vain tule ajatelleeksi, että se olisi väärin, kun se on "yleisesti hyväksyttävää". En muista että tyyliin 5-10 vuotta sitten aihe olisi ollut samalla tavalla pinnalla kuin nyt, vaikka ilmeisesti vastustusta on ollut aina tietyllä tasolla. Netin kautta tietoisuuden levittäminen on onneksi niin paljon helpompaa. Haluan uskoa ja toivoa, että delfinaarioita muistellaan tulevaisuudessa vain yhden, aikakauden ilmiönä, jolle ymmärrettiin tehdä loppu.

    • Reply Laura R. March 8, 2015 at 16:51

      Eipä näistä tosiaan niin paljon ole puhuttu aiemmin ääneen, mutta onneksi nykyään tilanne on jo eri. Vaikka olihan jo silloinkin paikalla ollut mielenosoittajia, kun delfinaariota Tampereelle avattiin.

      Mutta eipä se kannata potea liikaa ainakaan huonoa omaatuntoa siitä, jos delfinaariossa on joskus tullut ajattelemattomuuttaan käytyä. Nyt tiedetään paremmin ja voidaan omalla toiminnalla yrittää vaikuttaa siihen, että tulevaisuus olisi parempi ja delfinaarioille ym. ymmärrettäisiin tehdä loppu!

  • Reply Marianne March 8, 2015 at 09:47

    Melkein itku tuli tätä sinun juttua lukiessasi (ja samoin kyllä tuota Hesarin juttua lukiessa). Lapsena kesän kohokohta oli aina Särkänniemen reissu ja erityisesti delfinaariokäynti, ja ala-asteella taisi olla aika monen tytön toiveammatti "delfiininkouluttaja". Onneksi vanhemmiten on viisastunut, ja nähtyäni aikoinaan tuon Cove -dokkarin, en voisi kuvitellakaan enää meneväni delfinaarioon tai mihinkään Sea World -paikkoihin. Eläintarhojen kohdalla on vähän sama juttu. En ymmärrä miten kenenkään mielestä voi olla viisasta ja perusteltua pitää eläimiä vangittuina. Kyllä vankeudessa syntynytkin älykäs olento (kuten delfiini) varmasti tajuaa, että on oltava jotain parempaa kuin kiertää samaa pientä vankilaa päivästä toiseen.
    Aivan mahtava juttu, miten viime aikoina on julkisuudessa ollut enempi juttua vastuullisesta matkailusta ja nimenomaan eläinten kohteluun liittyen. Jokainen kirjoitus aiheesta on askel parempaan, ainakin haluan näin uskoa.
    Tuo eläinlääkärin kommentti delfinaarion tilanteesta oli kyllä todella karmiva! Järkyttävää, että joku jonka pitäisi olla eläinten puolella, voi olla tuota mieltä. Mielenkiinnolla seuraan miten Särkänniemen delfinaarion tulevaisuudessa käy.

    • Reply Laura R. March 8, 2015 at 16:48

      Minä seuraan kans kyllä todella suurella mielenkiinnolla tämän asian etenemistä. Toivon hartaasti, että Tampereen delfinaarion kans tultais järkiinsä, mutta valitettavasti niin kauan, kun riittää ihmisiä, jotka kantaa rahansa sinne eli tukee sen toimintaa, pysyy se pystyssä. Paras mitä voidaan yrittää tehdä on nimeomaan levittää tietoa ja yrittää saada ihmiset ymmärtämään asioiden todellinen laita.

  • Reply Minna March 8, 2015 at 10:47

    Ajattelin ensin, että toimittajan juttu on ns kiireessä kirjoitettu, mutta mitäs vielä. Toimittajahan on parin päivän ajan tutustunut aiheeseen, ihan käsittämätöntä.

    Niin samaa mieltä kanssasi! Kiitti hyvästä kirjoitusesta.

    • Reply Laura R. March 8, 2015 at 16:44

      No niinpä! Kahden päivän aikana on ehditty hyvin aivopestä…

      Mutta kiitos, kiva kuulla että tykkäsit.

  • Reply Annika March 8, 2015 at 11:18

    Hienoa, että tartuit aiheeseen ja kirjoitit hyvän vastineen. En olisi varmaan eksynyt tota Hesarin juttua lukemaan, jos en olisi sun IG-kuvaa nähnyt. Mua jäi erityisesti askarruttamaan, että onko toimittajalta tullut painovirhe vai voiko "delfiini-asiantuntija" olla noin pihalla oman alansa asioista?

    • Reply Laura R. March 8, 2015 at 16:43

      Kiitos Annika! En usko, että on kyse painovirheestä. Niin kuin esim. tuosta Blackfish-dokkarista käy esille (kannattaa katsoa se, löytyy Netflixistä), niin nämä "ammattilaiset" harrastaa ihan kylmästi ihmisten sumuttamista näissä jutuissa, jotta saavat oikeutettua toimintansa ihmisten mielissä…

  • Reply Kivimäen Jenni March 9, 2015 at 14:05

    Moi Laura! Kiitos mielettömän hyvästä vastineesta tuohon Hesarin pöyristyttävään artikkeliin! Eikö tosiaan Hesarin toimittajilla täydy olla minkäänlaista lähdekritiikkiä tai ristiinviittausta?? Sinun kannattaisi harkita kannanoton lähettämistä myös Hesarin mielipidepalstalle. Siellä saataisiin vielä suurempi näkyvyys!

    • Reply Laura R. March 10, 2015 at 09:06

      Kiitos Jenni sulle kommentista! Pistetään harkintaan! 🙂

  • Reply Särkänniemi March 9, 2015 at 14:29

    Hei täältä Särkänniemestä! Tarkoituksena ei ole johtaa ketään harhaan keskustelussa delfiinien iästä. Toki pullokuonodelfiinit voivat elää vapaudessa jopa 40-50 vuotiaiksi. Kun taas puhutaan keskimääräisestä eliniästä, niin Sari Järvisalon lähteenä HS:n jutussa on käytetty mm. Rachel Neuenhoffin (nyk. tutkija University of British Columbia, Marine Mammal Research Unit) vuonna 2009 tekemää tutkimusta, joka on laajin yksittäinen tutkimus villien delfiinien elinikäodotteista. Tutustumme toki myös blogissa mainittuihin lähteisiin. Helsingin Sanomien jutussa oli asiavirhe: Euroopan vanhin delfiini on Nurnbergin delfinaariossa elävä Moby, joka on 54-vuotias.

    Ja tarkennuksena vielä keskusteluun: Särkänniemen Delfinaarion vedessä ei ole klooria eikä muita kemikaaleja. Vesi puhdistetaan biologisesti, hiekkasuodatuksen ja bakteerimassan avulla sekä otsonoinnilla.

    • Reply Laura R. March 10, 2015 at 09:13

      No hei, hienoa, että olette löytäneet tänne blogiin ja lukeneet postaukseni.

      Kommentissanne ja HS:n jutussa jäi epäselväksi se, että mikä sitten aiheuttaa sen, että villien delfiinien keskimääräinen elinikä jää vain 12 vuoteen? Johtuuko se siitä, että niitä tapetaan edelleen ihan järjettömät määrät vuosittain esim. Japanin Taijissa, turhaan?

      Täytyypä etsiä tuo mainitsemanne tutkimus ja tutustua siihen tarkemmin – jospa vastaus löytyisi sieltä. Mutta täytyy vielä sanoa, etten pitänyt yhtään siitä, miten tuo keskimääräinen elinikä oli jutussa tuotu esiin. Ihminen, joka ei näistä asioista liiemmin tiedä, ymmärtää jutun niin, että delfiinit elävät lähtökohtaisesti vapaudessa huomattavasti lyhyemmän elämän kuin delfinaarioiden "hoivassa", ja ajattelevat sen jälkeen delfinaarioiden olevan jollain tapaa hyvä juttu. Ja siihenhän te olette varmaan artikkelilla pyrkineetkin.

  • Reply Teea / Curious feet March 9, 2015 at 19:34

    Todella hyvä kirjoitus! Tämä sinun siis, ei todellakaan Hesarin…

    Delfinaario oli viime kesänä ja syksynä kuuma puheenaihe Tampereella. Oli hienoa, että siitä puhuttiin monessa yhteydessä ja asiaa puitiin paljon. Kuitenkin ne kommentit mitä silloin kuuli joidenkin kansalaisten sekä valtuutettujen suusta olivat melko pöyristyttäviä (luuloja, ei tietoa). Murskahäviö olikin surullinen käänne, mutta kyllä itse olen varma, että kovin pitkään homma ei voi näin jatkua! Hienoa, että nostit tämän asian esille.

    • Reply Laura R. March 10, 2015 at 09:16

      Heh, kiitos Teea! Hyvä tarkennus 😀

      Muistan myös miten järkyttynyt olin ihmisten kommenteista ja käsityksistä viime syksynä delfinaariokeskustelua seuratessani. Luulo ei ole tiedon väärti sanotaan, ja sen toivoisi aikuisten ihmisten ymmärtävän päätöksiä tehdessään. Ikävästi kävi, mutta toivon koko sydämestäni että asia nousee uuteen käsittelyyn jossain vaiheessa, tai että ihmiset vaan tajuaisivat lopettaa delfinaarion tukemisen!

  • Reply Saara March 10, 2015 at 10:05

    Unohdinkin kiittää hyvästä kirjoituksesta! Katsottiin Blackfish kotona ja saatiin paljon ajattelemisen aihetta. Samalla löydettiin Netflixin dokumenttiosio ja voi pojat, nyt on katsottu niin ympäristöön kuin terveelliseen ruokaan liittyviä dokumenttielokuvia joka ilta (mm. Forks Over Knives, No Impact Man, Milk?). Miehen eilinen kauppareissu todisti, että jotain on tapahtunut. Kassissa oli varsiselleriä, ituja, kikherneitä, papuja, kesäkurpitsaa… Saa nähdä mitä se keksii niistä meille ruuaksi. 🙂

    • Reply Laura R. March 10, 2015 at 10:22

      Ei Saara kestä kiittää! Mahtavaa et dokkariosio löytyi, siellä on kyllä oikeasti paljon hyvää materiaalia! Munkin pitää varmaan vinkata miehelle nuo dokkarit, jos senkin ostoskasseihin alkais eksymään vielä aktiivisemmin noita mainitsemiasi raaka-aineita… 😉

  • Reply Särkänniemi March 10, 2015 at 11:41

    Tuossa Neuenhoffin tutkimuksessa ei ole huomioitu Taijin valitettavaa delfiininmetsästystä. Neuenhoffin tutkimuksesta käy ilmi, että Teksasin rannikolla elävän populaation delfiineillä vastasyntyneen delfiinin eliniän odote on vähän alle 12 vuotta, yksivuotiaasta eteenpäin eliniän odote on n 12,7 vuotta ( koska alle 1 v. kuolleisuus on niin suurta, että se laskee alle 1 vuotiaiden odotetta). Tutkimustulokset ovat yhteneväisiä muiden hammaskartoitukseen perustuvien, rantautuneista delfiineistä tehtyjen tutkimusten kanssa. Se, että tuo eliniän odote tosiaan on Teksasin tutkimksesta, johtuu siitä, että luonnossa ei ole vastaavanlaista laajaa kartoitusta tehty muualla.

    Toimittaja oli "töissä" Delfinaariossa kaksi päivää ja kirjoitti jutun omien kokemuksiensa ja käytyjen keskusteluiden pohjalta.

    • Reply Laura R. March 10, 2015 at 21:09

      Mielenkiintoista! Noin vertailun vuoksi, onkohan olemassa tilastoja siitä, mikä on delfinaarioissa tai muuten vankeudessa syntyneiden delfiinien keskimääräinen eliniänodote? Voisi ajatella näin äkkiseltään, ettei sekään varmaan järin korkea ole, jos mietitään esim. Veeran 16 raskautta, joista tuloksena on ollut kaksi eloonjäänyttä jälkeläistä..

  • Reply Särkänniemi March 11, 2015 at 10:06

    AMMPA:n sivuilta löytyy paljon tietoa ja lähteitä pullokuonodelfiinien eliniästä niin vapaudessa kuin delfinaarioissakin: http://www.ammpa.org/docdolphinfactsheet.html

    Delfinaariossa 30 vuoden aikana on syntynyt yhteensä 16 poikasta joista kaksi on elossa. 16 on kaikkien kolmen Delfinaariossa eläneen naaraan tiineyksien lukumäärä, eli kaikki tiineydet eivät suinkaan ole Veeran.

    • Reply Laura R. March 11, 2015 at 10:20

      Selvä juttu, pahoittelen siis omalta osaltani virhettä joka jutussani on. Olen perustanut tietoni johonkin aikaisempaan lehtijuttuun, josta olen käsittänyt kaikkien tiineyksien olleen Veeralla. Mutta joka tapauksessa, onhan tuo suuri määrä raskauksia, joista vain kaksi poikasta on jäänyt eloon, eli vaikka tuo otanta onkin vain yhden delfinaarion niin kovin surullinenhan se on.

  • Reply Iina March 11, 2015 at 11:30

    Kiitos erittäin hyvästä vastineesta Laura!
    Olimme myös mieheni kanssa todella yllättyneitä HS:n jutun huonosta tasosta. Mikä pettymys.
    Tuntuu olevan paljon eri lähteitä, jotka antavat hyvin erilaista tietoa delfiinien eliniän odotteesta. Mielestäni kuitenkaan keskustelu siitä, elävätkö delfiinit pidempään vankeudessa vai luonnossa, ei ole olennaisin tässä asiassa. Jos delfiini eläisikin pidempään vankeudessa kuin luonnossa, ei se todellakaan ole mikään perustelu niiden vangitsemiselle! Aina tulisi vaalia eläimen lajinomaisia olosuhteita, ja jos delfiini eläisi vapaudessa lyhyemmän aikaa kuin vankeudessa, niin ainakin se saisi elää vapaana ja lajinomaisissa olosuhteissaan.
    Katsoimme myös Blackfish-dokkarin pari viikkoa sitten. Se oli tosi mielenkiintoinen ja ahdistava, mutta siinäkin huomasi asenteen, mikä on yhä vallalla. Vasta kun ihmisille sattuu jotain (kouluttajien loukkaantumiset/kuolemat), aletaan miettiä, että olisikohan tässä hommassa jotain vikana…
    Uskon, että delfiininejä hoidetaan Särkänniemessä ym. laitoksissa hyvin ja kouluttajat oikeasti välittävät eläimistä. Tämä on kuitenkin periaatekysymys siitä, arvostammeko eläimiä yksilöinä ja niille kuuluvaa vapautta. Myös Särkänniemi on voittoa tekevä yritys, mikä tulee muistaa aina (vaikka se kovasti tuokin esille heidän opetuksellista ja tutkimuksellista tehtäväänsä.) Ja tuo opetuksellinen näkökulma; millaisen kuvan annamme lapsillemme ihmisen ja eläimen suhteesta, jos viemme heitä eläintarhoihin katsomaan lasin taakse teljettyä eläintä? Tällaisessa valta-asetelmassa kuvastuu ihmisen luonnon ja eläinten häikäilemätön hyödyntäminen omiin tarpeisiinsa. Eläimiä tulisi kohdata ainoastaan luonnossa tarpeeksi etäällä, niitä häiritsemättä.
    Tätä kommenttia ja paasausta voisi jatkaa loputtomiin, kun ärsyttää niin kovaa. Mutta komppaan sinua ja monia yllä kommentoineita täysin. Toivottavasti tämä asia muuttuu vielä ja Särkänniemen delfinaario ja muut maailman seaworldit, eläintarhat ym. laitokset suljetaan!
    -Iina

    • Reply Laura R. March 11, 2015 at 11:32

      Tähän kommenttiin en osaa vastata mitään muuta kuin AMEN! Täysin samoilla linjoilla kaiken kirjoittamasi kanssa.

  • Reply intiaani March 14, 2015 at 10:24

    Kiitos tästä kirjoituksesta! Itse olen aikoinani noissa delfinaarioissa käynyt, jollain luokkaretkellä Särkäniemessä sekä myös siellä surullisen kuuluisassa SeaWorldissä. Onneksi nykyään tietoisuus on ihan eri luokkaa kuin joskus 80- ja 90-luvuilla, jolloin nuo omatkin käynnit olivat. Dokkarit on todellakin katsottu ja oikeutusta tähän toimintaan ei vain yksinkertaisesti ole. Ei ole.

    Mutta sama linja tulee olemaan täälläkin, eli paska mutsi -meiningillä aion vetää. (Tosin tuskin mutsi on niin paska, jos vie lapset katsomaan niitä delfiinejä jonnekin maailman ääriin ja leijonia safarille jne.) Olen onnekseni päässyt ihailemaan delfiinejä monet kerrat pitkin maailmaa niiden omassa elinympäristössään, parhaimmillaan vedestä käsin täysin villejä delfiinejä. Kävimme omalla pitkällä reissullamme Etelä-Afrikassa kokemassa Sardine Runin, ja sinä aikana näimme muistaakseni viiden eri delfiinilajin edustajia. Yksi niistä oli tuo kuuluisa pullonokkadelfiini ja voin sanoa, että niiden tapauksessa kyse oli aina enemmänkin siitä, että ne tulivat katsomaan meitä kuin että me menimme katsomaan niitä. Saatoimme hypätä veneestä veteen keskellä merta useiden kilometrien päässä rannasta ja kohtapuoliin paikalle rynnisti joukko pullonokkadelfiinejä ihmettelemään, kuka heidän vesissään loiskii ja rellestää… Ne kiersivät meitä ja pällistelivät, ja me melkein unohdimme hengittää ihastuksesta, kerta toisensa jälkeen. Jos en nyt ihan tuonne Sardine Runiin lapsiani vie, niin aivan varmasti veneretkille vähän rauhallisempiin olosuhteisiin katsomaan luonnonvaraisia delfiinejä. Eikä tietysti tarvitse edes sinne maailman ääriin lähteä, ettei kukaan pääse nyt kommentoimaan porvarimeiningistä jne, tai hiilijalanjäljestä. Kyllä niitä delfiinejä tavataan ihan vaikka Norjan rannikolla ja itse asiassa Itämeressäkin elää pyöriäisiä, mutta niiden näkeminen taitaa olla aika sattuman kauppaa. Tosin ne miekkavalaat ovat vielä omallakin bucket listillä odottamassa… ♥

    http://matkallamaailmanaariin.blogspot.fi/2013/07/parasta-mita-voi-tehda-markapuku-paalla.html

    http://matkallamaailmanaariin.blogspot.fi/2013/07/koko-elamamme-ihanin-paiva.html

    • Reply Laura R. March 17, 2015 at 09:07

      Munkaan mielestäni mutsi ei tosiaankaan ole paska jos vie skidinsä ennemmin maailman ääriin katsomaan jellonia ja delfiineitä 🙂 Nuo livekokemukset on vaan niin huikeita!! <3 Miekkavalaat myös meikäläisen ämpärilistalla, vielä joku kaunis päivä… 🙂

  • Reply Dolphine August 23, 2015 at 19:28

    Lukematta sen tarkemmin tietoja Sinusta, olen 99% varma, että asut PK-seudulla.

    Jostain kumman syystä nimittäin juuri Särkänniemen Delfinaario herättää suuria intohimoja ja se halutaan sulkea, mutta kukaan ei puhu mitään Korkeasaaren sulkemisesta!

    Joitakin vuosia sitten oli pientä kohua ilmassa siitä, että Korkeasaari halusi TAPPAA apinatarhan apinat, mutta kukaan ei esittänyt Korkeasaaren sulkemista!

    Todellisuudessa juuri Korkeasaari pitäisi laittaa kiinni. Se on ällöttävä paikka, missä eläimet on sullottu aivan liian pieneen tilaan, häkkeihin asumaan. Esimerkiksi Ranuan ja Ähtärin eläinpuistot ovat valovuoden edellä Korkeasaarta mitä tulee eläinten asumiseen luonnonmukaisessa – tai sellaista jäljittelevässä – ympäristössä.

    Eli tassarna bort från Delfinaario – käyttäkää energia Korkeasaaren eläinvankilan sulkemiseen! Ai niin, ettehän te sitä tee, koska kyseinen vankila sijaitsee Helsingissä. Tampereella – tai muualla Suomessa – sijaitsevaa laitosta on niin paljon kivempi vihata sieltä Kehä-3:n sisäpuolelta.

  • Leave a Reply