Melontahommia ja Kobba Klintar -retki

September 3, 2014
ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina

Yhteistyössä Visit Åland

En olekaan hetkeen kirjoitellut meidän Oolanninvalloittajattarien eli JellanLauran ja minun ihanasta Ahvenanmaan reissusta, jolla olimme kesä-heinäkuun vaihteessa Visit Ålandin vieraina. Reissusta ei ole aikaa kuin muutama kuukausi, mutta kun välissä on ollut tapahtumarikas kesä, tuntuu siltä kuin matkasta olisi jo ikuisuus!

Koska olimme lähteneet Ahvenanmaalle aktiivilomailemaan, olimme liikkuneet pääasiassa paikasta toiseen pölkupyöräillen, mikä onkin mahtava liikkumismuoto saarilla. Olimme kuitenkin halukkaita pääsemään myös vesille, ja Märketin venematkan jälkeen pääsimmekin verestämään melontataitojamme. Ensimmäinen haaste oli tosin löytää S.G.U. -melonta- ja seikkailuyrityksen keskukseen Lervikin satamaan, parin kilometrin päähän Maarianhaminasta. Eihän sen teoriassa olisi pitänyt olla vaikeaa, mutta pistäpä kolme blodia yhteen ja niille yksi kartta käteen, niin salettihan se on, että perille ei selvitä ilman muutamaa ylimääräistä mutkaa 😀

Minä olin käynyt aikaisemmin kerran melomassa (Uudessa-Seelannissa upeassa Abel Tasmanin kansallispuistossa Laurin kanssa kahden melottavalla kajakilla) ja Lauralla oli myös muutama melontakerta alla, mutta Jella oli ensimmäistä kertaa kajakin kyydissä. Kun meille vielä annettiin kaikille yksinmelottavat kajakit, lienee sanomattakin selvää, että pientä jännitystä oli ilmassa vesille työntyessämme.

ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina ahvenanmaa_melonta_SGU_Lervik_Maarianhamina

Ilma oli tuona päivänä kuin morsian, mistä olimme niin onnessamme, sillä kelit eivät olleet aikaisempina päivinä suosineet meitä niin hyvin. Melontapäivää ei siis olisi voitu paremmin valita! Nokkahan siellä vesillä sitten kärähti, kun en muistanut aamulla lähtiessä edes laittaa aurinkorasvaa 🙂

Kävimme veivaamassa pari tuntia, välillä pienemmissä ja välillä vähän suuremmissa aalloissa. Tuon kahden tunnin aikana näimme varmaan kymmeniä valkoisia joutsenia, ihastuttavia ahvenanmaalaisia saaristomökkejä ja niitä kauniita kalliomaisemia. Melonta on kyllä ihanaa ja niin rentouttavaa, etten ihmettele ollenkaan sitä melontabuumia, mikä tuntuu vallanneen ainakin meikäläisen ystäväpiirin menneenä kesänä. Moni on ostanut omat kajakit ja viettänyt kesälomansa milloin missäkin päin Suomea meloen. Ja kyllähän se on niin mahtavaa hommaa, etten kyllä yhtään ihmettele innostusta! Järviäkin riittää tässä maassa niin paljon ettei ihan heti uudet melontamaisemat pääse loppumaan – ja vielä kun on tämä näin upea saaristokin! Jos oman kajakin ostaminen tykötarpeineen ei tunnu kuitenkaan hyvältä idealta, on yhtenä vaihtoehtona aloittaa vaikkapa vuokraamalla kajakki pariksi tunniksi tai päiväksi. Noin esimerkkinä: S.G.U:n vuorokausivuokra yksikkökajakille on 40€ ja kaksikolle 75€, eli edullista hommaa elämykseen nähden! 🙂

Olimme kaikki mimmit yhtä mieltä siitä, että melomaan olisi voinut jäädä pidemmäksikin aikaa, mutta pian olikin jo kiire seuraavalle retkelle. Polkaisimme pyörillä jälleen vähän matkan päähän viereiseen satamaan eli Fiskehamneniin, mistä meidät heitettiin 10 minuutissa venekyydillä Kobba Klintar -nimiselle ihanalle kalliosaarelle. Fiskehamnenista lähtee kesäisin päivittäin venevuoroja Kobba Klintarille, mutta luodolle olisi voinut muuten mennä myös päivän opastetulle melontaretkelle S.G.U:n oppaan johdolla. Me suuntasimme sinne tällä kertaa lihasvoimien sijasta potkurivoimin.

ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina

Kobba Klintar on pieni ja kivinen luoto, jota ympäröi upeat maisemat. Se on itse asiassa vanha luotsiasema, mistä muistona on edelleen luotsitalon parvekkeelta merelle tuijotteleva luotsimieshahmo. Saarella on lisäksi suuri valkoinen, hieman pyramidia muistuttava puurakennus, jonka meille kerrottiin olevan jonkinlainen merimerkki.

Saaren ohi lipuu säännöllisin väliajoin risteilyaluksia, joita olikin hauska bongailla terassilta käsin. Muita palveluja Kobba Klintarilla ei ole kuin luotsimökin kahvio ja ulkovessat, mutta kivana lisätietona kuulimme, että tuota kuvissa näkyvää valkoista rakennusta voi vuokrata juhlakäyttöön. Tänäkin kesänä siellä on juhlittu mm. häitä! Vanhana hääbloggaajana meikäläinen tietty pyöri siellä silmät kiiluen, ja mielessäni jo visioin ja somistin tilaan 50 hengen intiimit saaristolaishäät… 😀 Vihkiminen olisi tietysti hienoa toimittaa vaikkapa rantakallioilla. Tilasta avautuneesta suuresta ikkunasta aukesi mieletön merimaisema, jonka tietty kruunasi vähän matkan päässä luodolla seisuva punamusta pikkumajakka. Täydellinen hääjuhlapaikka merihenkisille tyypeille!

ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina

Saarella haahuilun ja maisemien ihailun lisäksi kävimme tyttöjen kanssa toteuttamassa Lauran tammikuisen toiveen drinksuista terassilla. Kahvila oli aivan ihanasti somistettu pelargonioineen ja puulokkeineen. Lasillisia ennen evästin ruisleivän ja kahvin, jotka olivat kyllä aika kalliisti hinnoiteltu – tosin kyllähän tuosta lokaatiosta maksaa mielellään pienen lisän. Budjettireissaajalle suosittelen kuitenkin omien eväiden mukaantuomista – niitäkin olisi kelvannut tuolla kallioilla istuskellessa nauttia!

Naurattaa katsella noita terassikuvia, niin bloggaajat reissussa -meininki: yks somettaa, toinen posettaa ja kolmas kuvaa… 😀

ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhaminaahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina ahvenanmaa_Kobba Klintar_Maarianhamina

Saimme kulutettu Kobba Klintarilla kolmisen tuntia aikaa ihan vaan aurinkoa fiilistellen, valokuvaillen ja rupatellen. Ihanan rentoa! Paluumatkalla luodolta pääsaarelle (meinasin kirjoittaa ensin “mantereelle”, hah) kapteenimme kuljetteli meitä vielä läheltä lintujen pesintäluotoja, jotka suorastaan kuhisivat elämää.

Kobba Klintaria voi kyllä suositella puolipäiväretkikohteeksi Maarianhaminasta, mikäli postauksessa nähdyt maisemat inspiroivat! 🙂

Löytyykö lukijoista muita Kobba Klintarilla tai jollain muutta Maarianhaminan lähiluodolla vierailleita?

Reissu toteutettiin yhteistyössä Visit Ålandin kanssa. Olimme Ahvenanmaalla heidän vierainaan 29.6-3.7.2014. Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat omiani. Edelliset Ahvenanmaa-aiheiset postaukset voit lukea täältä.

You Might Also Like

8 Comments

• Reply Laura/ My post-University life September 3, 2014 at 09:39

Mahtavia kesakuvia jalleen kerran! Vitsit, itse olin Ahvenanmaalla kaverin haissa juuri elokuussa kaymassa ja asuimme ihan tuon melontavuokraamon lahella ja ihasteltiin kun niita melojia lipui meidan hotellin rannan ohi tasaiseen tahtiin. Oli tarkoitus itsekin kokeilla kun paikka oli niin lahella mutta sitten aika loppui. Pitaa siis paasta Ahvenanmaalle uudestaan 😀

• Reply Laura R September 3, 2014 at 10:23

Oli varmaan ihanat saaristolaishäät, ai että! 🙂 Harmi kun ette ehtineet melomaan, mutta onpahan tosiaan hyvä syy palata! Itse haaveilin, että olisi kiva vuokrata joku kesä Ahvenanmaalta mökki vaikka kaveriporukalla sekä kajakit kaikille, ja mennä melomaan useammaksi päiväksi 🙂

• Reply Sofia September 4, 2014 at 15:41

Tein omaan blogiini postauksen parhaista matkablogeista, jossa mainitsen blogisi. Käythän vilkaisemassa ja mainitse kommenttikenttään mikäli haluat maininnan poistettavan! 🙂

• Reply Laura R September 7, 2014 at 07:49

Kiitos paljon maininnasta Sofia! 🙂

• Reply Inka September 7, 2014 at 17:52

Ai nam miten siistiä, melonta on kyllä tullu mulleki tänä kesänä uutena ja ihan sairaan siistinä juttuna. En oo kyllä päässy kokeileen ko pari kertaa mutta tästälähin lähen kyllä aina yhtä onessaan jos vaan on mahkuja!

Ja kääk mitä maisemia, Ahvenanmaa on kyllä niin nätti!

• Reply Laura R September 8, 2014 at 10:03

Se on niin kivaa! Suppailua en päässy koittaa et en tiiä voittaako sitä noin kesäharrasteena, mutta mulle melonnasta tuli yks sellainen juttu, mitä toivoisin voivani harrastaa tulevaisuudessa aktiivisemminkin 🙂

• Reply Annika - Tarinoita Maailmalta September 8, 2014 at 11:58

Upeat on maisemat! Kajakilla saariston tutkiminen olisi todellakin unelmapuuhaa! Ikävä kyllä en ole käynyt Maarianhaminassa maissa ollenkaan :O

• Reply Laura R September 8, 2014 at 16:20

Kannattaa joskus kyllä hypätä maihin siellä ja käydä vähän tutkimassa Ahvenanmaata! Kaunista seutua, paljon tekemistä ulkoilmaihmiselle ja hyvää ruokaa kaikkialla 🙂